Thursday, September 20, 2012

Protes untuk KFC pulak!

Dalam orang China ramai2  sibuk duk demostarsi di Beijing dan juga bndar2 besar di China , kat sini ade sorg mamat yang demostrasi secara solo..Tetapi kali ini bukan terhadap perebutan Pulau Diaoyu, namun demostrasi ini berkaitan dengan penentangan KFC (lol).

Cerita ini berkenaan dengan seorang peniaga dari Beijing, Mr Yang , yang telah ke Provinsi Wuhan untuk urusan bisnesnye telah lepak2 n mkn2 kat KFC di Wuhan. Namun, niat untuk makan pada awalnya terbantut setelah tahap kebersihan di KFC itu diragui. Ini berikutan semasa Mr Yang nak amik order, dia melihat pekerja KFC yang packing burger time tuh x pakai glove, sarung kepala dan penutup mulut. Dia melihat sendiri dgn mata kepala die yang pekerja tuh sedap2 jer duk gaul daging burger tuh salad dengan tangan yang x bersarung. Oleh sebab die bengang, die pun jumpe laa si manager, namun manager hanya mampu mintak maaf dan memberi alasan bahawa "pelanggan pada waktu itu sgt ramai, dan pekerja tersebut x sempat pakai sarung tangan n lain2 tuh" (boleh terima ke??)Namun pekerja itu telahpun basuh tgn byk kali untuk menjamin kebersihan 100%.

 ..tak habis stakat tuh, Mr Yang yang pada waktu itu ditemani oleh mmber die Mr.Lei mengeluarkan duit sejumlah RMB140,000 (RM 68,000) untuk membeli 2000 bucket ayam KFC sebagai tanda protes. Tujuannya ialah untuk menyelamatkan pelanggan lain dripada membeli makanan yang x bersih ini.  Tetapi pihak KFC  menolak untuk memberikannya sebanyak 2000 bucket, dan hanya beri Mr.Yang 22 bucket ayam. Dengan semangat protes yang tinggi, Mr.Yang susun bucket2 tersebut kat depan KFC itu untuk tanyangan orang ramai....


Mr.Yang,30, tgh bersiap2



nyummy!


orang ramai duk berkumpul untuk tgk sndiri bucket2 

Pihak wartawan telah mendapatkan penjelasan daripada Sykt KFC dan menerima jawapan seperti berikut "walaupun pekerja tersebut tidak memakai sarung tgn, namun dia telahpun cuci tgn (sterilize) dan pengguna tidak perlu bimbang ttg isu kebersihan. Pihak sykt turut berterima kasih kepada Mr.Yang kerana mengambil berat ttg kebersihan dan ini juga boleh dijadikan pengajaran terhadap KFC untuk masa depan"

Hmmm rajin btul org cina nih, kadang2 rase pelik pun ada gak..(geleng kepala)

**ditranslate dari web China.

No comments: