Thursday, September 13, 2012

Nafas seorang senior

Hummmmmm ( tarik nafas panjang )

Yeahhhh at last dapat gak nk bukak blog ini setelah jari jemariku ini gian nak menari diatas papan kekunci ini..wiiiiiii, alhamdulillah pada 8 Sept 2012(2 hari sblm kelas) aku selamat sampai di bumi Beijing ini setelah pulang ke tanah air bercuti selama 2 bulan lebih..puahh hati cuti kali nih, checklist aktiviti di Malaysia 90% settel..skg sudah tiba untuk memulakan kelas dengan nafas yang baru...ouhh kali ini mungkin nafas sebagai senior yang paling superrr sbb senior aku batch 08 baru je 'Back For Good' (BFG) pada sem yang lepas..hmm

Aku baru jer nk semangat gi kelas hari Isnin hari tuh, tetibe bile tgk jadual tup tup aku xde kelas hari senin..huhuh goyang kaki lerrr nampak gaya..hahhaha jadi kelas aku untuk semester ini mula pada hari Selasa  dan aku sungguh rase selesaaa


Kami berempat memulakan kelas...sorg lagi 'syahid' di asrama pada hari pertama...kontroversi btul

gaya masing-masing di pagi hari yang hening..haa aku nk bgtau korg satu benda..bnda nih selalu terjadi setiap kali lepas cuti yang panjang...iaitu masing2 cam rase kekok bile nk bersembang terutama sekali pada hari pertama camni,huhuhuhu


Ini cikgu aku, name die 余求真 (Yu Qiu Zhen) yang mengajar subjek 汉语概论 ..hmm x reti nk translate dlm BM tp subjek ini mengenai sejarah evolusi tulisan cina (hanzi) , cara sebutan huruf-huruf dgn betul , dan byk lagi yang berkaitan dgn tulisan dan sebutan..pndai2 aa korg kategorikan ini sebagai subjek ape..hahahah tapi cikgu ni mmg style, die x suh pun hafal2 bnda dlm buku ini, dan exam pun siap bleh bukak buku. Alasannya ialah die nk sume student fhm ape yang die ajar, sbb yang tu paling penting..perghh cikgu nih mmg terbaik laa!

basikal byk parking kat tingkat bwh bangunan

haaa nih port biasa utk lepak bile time rehat..sembang2 dgn mmber2, hilangkan boring, tukar udara

Ini pulak cikgu 汉语 (Chinese comprehensive) aku nama die 杨旭 (Yang Xu) cikgu kelas baru aku..aku x berapa kenal die nih, tp setakat ini ok laa kot, sedap jugak lerr nk buat menyembang.

Ouhh pening2 bile baca teks yang panjang ini setelah 2 bulan cuti...toooiinggggg

Haaa ok, nih cikgu 口语 (Chinese spoken) aku, die nih pernah ajar aku sem lepas mase kelas elektif, tapi aku kene banned dgn die sbb x byk bukak mulut , yer aa dlm kelas die tuh ramai gler student especially Korea yang slalu pot pet pot pet...kali nih die jadi cikgu subjek yang wajib amik, dan pada hari pertama, aku terus diganyang..

Cikgu Xia :"Saya tidak pernah dgr awak cakap dalam kelas pada sem lepas, hari ini saya bagi 5 minit spesel utk awak bercakap".

Aku : "cikgu, biar betik??" (blurr)

hmmm, tapi ape2 pun kelas nih mmg best

Ok, seterusnya, ini subjek baru untuk aku.. Cikgu nih ajar subjek geografi China, dan subjek geografi mmg aku minat gler sbb aku suke tgk peta2 nih..heheheh

Dan inilah universiti aku, huhuuh cunn dgn hiasan yang membunga di depan pintu masuk, membangkitkan lagi semangat dan perasaan untuk belajar..hahahhahahahahhahhahah

Doakan lah semoga sem ini lebih baik dari sem yang lepas..

**Setiap jam,minit dan saat, sgt berharga lebih daripada cairan emas yang menitis.

No comments: