Sunday, May 20, 2012

Taman Etnik di China

Jumaat,19 Mei 2012 Hari nih kami berkesempatan melawat Taman Etnik di China yang terletak tidak jauh dari uni kami. Tempatnya bersebelahan dengan Stadium Bird Nest yg skg nih mmg btul2 jadi sarang burung berak sbb xde byk pun occasion kat sane. Untuk pengetahuan umum, di China terdapat 56 kaum!!!! perghhh setiap kaum mempunyai keunikan dan bahasa yang tersendiri. Kaum utama di China merupakan kaum Han yang berjumlah 1.16 billion diikuti dgn kaum2 lain yang jumlahnyer berpuluh-puluh juta..so, korg sume dpt gmbarkan bertapa ramainya rakyat kat China nih...haihhh...sbb tuh laa kalau public holiday aje, aku lebih rela duk kat bilik sbb kat luar tuh mmg cam perghhh ramai gler org. Kaum Islam utama di China merupakan kaum Hui, Urgyur, Salar, DongXiang, dan mcm2 lagi..kebanyakan kaum ini tinggal di bhgian barat China yg berdekatan dgn Pakistan, Turkministan , dan yg ade 'tan' kt blakang tuh..Ok,jadi nk dijadikan citer, sepanjang 4 tahun aku kat Beijing nih, nih 1st time aku tau psl kewujudan taman ini..naif kan?hampeh btul...dgn peluang inilah aku cepat2 setuju utk ikut bersama. Kewujudan taman ini mendekatkan lagi rakyat dan pengunjung terutama sekali kepada etnik dan budaya di China yang sgt sgt luas negaranya.


Di pintu hadapan terbentang wajah-wajah 56 etnik di China

Itu diaaa sawah padi hiasan, rase jakun laa plak kat tgh2 bndar nmpak padi

Ini pagoda Kaum Jing. Pemandangan yang cantik dgn tasik luas terbentang 


Aku x tau nih seni bina kaum ape, tapi yang pasti sgt cantik.

Disetiap bucu bumbung ada ukiran angsa yang selalunya berukiran naga

Quack quack!!
Rumah nih style, cam rumah red indian


Time tgh syok-syok duk jalan, kami teserempak dgn seni bina yang seakan2 menara masjid. Bila tgk2 smula ouhh nih kaum Salar, salah satu etnik minoriti yang menganuti agama Islam.

Ini hiasan di dalam bangunan itu



Mereka berdua mmg kaum Salar. Kaum Salar berasal dari barat daya China yang berdekatan dgn Turkmenistan. Mereka berdua ditugaskan utk menjadi volunteer bagi menerangkan ttg kaum mereka. Bila bersembang dgnnya, mereka kata bahawa kdg2 mereka tidak dianggap seperti org China kerana berpakaian tutup litup seperti ini, malah org China salah anggap bahawa mereka merupakan org luar.

Kami meneruskan ronda-ronda dan gmbar kat atas nih ialah di Tibet!! hahahah


Kat depan menara masjid hiasan yang melambangkan kaum Xinjiang. Sygnya kat sini x terurus, tiada sorg pun volunteer kat sini,tempat kaum ini di hujung taman,jauh nak berjalan malah pintu2 smua tertutup rapat. Biase laa tmpat besar, x semestinya semuanya dpt diuruskan,cuma tmpat2 yg kat dpan aje yang terurus dgn baik.

China nih Allah telah kurniakan 1 benda yang best iaitu rakyat yang ramai, dan berbilang-bilang kaum. Malah mereka juga merupakan rakyat yang bekerja keras utk meneruskan kehidupan. Namun disebalik kaum yang pelbagai itu, Allah telah memuliakan mereka yang bertaqwa bukannya dari mana asal bangsa kita.


يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ 


عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ


 Hai manusia sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal .Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu.Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal (QS. Al-Hujarat:13)

No comments: