Monday, May 28, 2012

Bulatan Gembira Dayout 1.0 : Tianjin

25 Mei 2012, Jumaat

Hari nih hari Jumaat, penghulu segala hari, hari yang penuh barakah....hari nih aku gi trip ke Tianjin. Ini merupakan kali ke 3 aku ke Tianjin, tp kali nih trip nih sgt berlainan dgn trip2 yg lepas..Ade sebabnya..Sebab kali nih aku gi dgn geng Bulatan Gembira yg mmg btul2 gembira...ape die bulatan gembira?? huh? korg x tau?? serius?? xpe2, sumpah aku xkan gelakkan korg seperti mana korg gelakkan aku sbb x tau sape artis Korea yg top skg atau bile Euro 2012 start..Ok, ehem...Bulatan Gembira merupakan satu bulatan yg mane kalo korg join, insyAllah korg akan gembira bukan saja di dunia malah di akhirat jua..insyAllah..(peace)

Setelah dirancang, Alhamdulillah biiznillah Dia telah memberi peluang utk kami keluar jalan sama2...aku pilih Tianjin sbb ia merupakan bandar yg terdekat dgn Beijing, naik keretapi laju cuma 30 minit, tp kalau naik bas boleh sampai 3 jam gak. Tujuan kami keluar bersama-sama kali ini adalah untuk merapatkan lagi ukhwah antara kanak-kanak riang-ria Bulatan Gembira dan mengenal masyarakat Muslim di Tianjin. 

Kata Saidina Umar r.a " Anda tidak akan kenal sahabat anda selagi anda tidak bermusafir bersama, makan bersama, tidur bersama" .



Tadarrus Al-Kahf dalam perjalanan ke Tianjin. Sambil bertadarus, sambil melihat pemandangan sepanjang perjalanan.



Melompat kegembiraan tatkala kaki memijak tanah Tianjin..Alhamdulillah!! hehehe

Ini merupakan masjid pertama yang kami lawati. Tempatnya sgt luas, lengkap dgn kantin,bilik mesyuarat, bilik kursus perkahwinan dan lain2...

Tapi kami x solat Jumaat kat sini..ntahlerr kat sini rasenye kami seperti tidak dialu-alukan..aku pun rase pelik,1st time dtg masjid rase cam alien turun kat bumi...

Nih masjid yg kami solat Jumaat..alhamdulillah, nih baru btul2 masjid, para jemaah mengalu-alukan kedatangan kami. Bile masuk je dewan solat ade jemaah nih siap tlg sapukan minyak attar..ape yg best masjid nih ialah imam die dpt bace quran dgn bacaan yg betul, dan sedap telinga nih dgr sbb kebanyakannya imam di China mengalami masalah bile bab2 sebutan nih..untung kita sng2 jer nk bace Quran...tu pun malas gak bace, aku la tuh..ish ish ish

Untuk pengetahuan umum, nih laa kitab aku...smua bnda2 tercatat kat dlm nih, termasuk idea2 utk tulis blog nih..heheheh


Pak cik nih jual roti goreng berintikan daging lembu...perut dah lapar, sebaattt!!!!


Kami sempat ke masjid yang antara tertua di Tianjin, masjid nih baru je lepas renovate, dan keadaan dlmnya sgt bersih dan selesa untuk dilawati..Time kami lawat sini tetibe hujan, jadi masjid nih dijadikan tempat berteduh. Kat masjid nih kami jumpa dgn imam , beliau merupakan bekas pelajar UIA tahun 2005..beliau di UIA untuk mengikuti kursus imam di sana selama 3 tahun..hmmm seronok die jumpe org Malaysia, tp sygnye x dpt sembang lame sbb dah masuk asar dah..





Dari kiri : Adli, Luqman, *&^%, Sud

Lepas lawat masjid2, kami melawat tempat pelancongan di Tianjin nih yang faymes..Antaranya Itali Street..Pada zaman 1920an dan keatas, China menerima byk pengaruh dari negara luar, antaranya Perancis,Itali,German dan British. Jadi di Tianjin nih,ade laa bangunan2 yg seakan-akan kat europe tuh...sgt cantik..






Malam tuh kami bertolak pulang ke uni kami..Satu pengalaman yang menarik, dpt meluangkan masa bersama kanak-kanak riang bulatan gembira dan jalan2 ke Tianjin..Semoga ukhwah yg dibina ini dapat kita bawa ke syurga nnt,insyAllah.

No comments: