Tuesday, May 22, 2012

Suasana kelas org cina

"Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian" mungkin inilah peribahasa yang sesuai untuk aku gunakan dalam post aku kali ini. Post kali nih aku nak menceritakan pengalaman semasa trip uni aku ke Pingyao. Dalam lawatan kami, uni telah menetapkan untuk mengadakan lawatan ke sekolah menengah rendah di provinsi ini. Ini merupakan satu pengalaman yang menarik bagi aku kerana aku sendiri pun x penah nk jejak kaki kat sekolah orang cina tempatan. Pertama kali menjejakkan kaki di sekolah nih, aku x rase pun sekolah nih style cam sekolah kebangsaan kat Malaysia yang ade taman,kolam ikan,warna bangunan yg cantik2, tp kat sini smuanya cam suram aje..hati kecik aku berkata, mcm mane lerrr diorg nih nk wujudkan persekitaran yang kondusif..sekolah nih xde aa duk kat pedalaman pun, mungkin boleh aku bagi gambaran kalau kat Kelantan tuh, mungkin sekolah nih kat area Bachok,Pasir Mas,lebih kurang gitu laa tp kalo kat Bachok mahupun Pasir Mas sekolah mereka tetap cun! Sng cite, sekolah nih jenis sekolah asrama harian . Walauapapun, rombongan kami disambut oleh beberapa org wakil guru dan seorg wakil pelajar yang sgt ramah dan kami juga disambut dgn mainan muzik tradisional mereka yang dimainkan oleh pelajar sekolah itu. Selepas itu, kami dibawa untuk bersama-sama pelajar belajar. Kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan kecil. Woooww ini pengalaman yg sgt best sbb x pernah lagi aku lalui bnda2 cmni....

Sambutan hangat oleh pelajar-pelajar yang mmg x pernah tgk org foreigner...perghhh time tuh berasak-asak diorg nk mendekati budak2 Malaysia nih, tuh terpaksa cikgu halang utk diorg nih nk dekat sgt..privacy plz!

Kumpulan aku dapat join kelas English diorg..fuhh bile aku masuk jer, terkejut beruk aku ramaiiii gler pelajar dlm kelas nih...mata-mata semua pandang kitorg, keadaan time tuh x tau cmne nk describe..

mata aku sibuk memerhatikan keadaan kelas yang mcm ikan sardin nih..perghh dah aa time summer, student pakai jaket,kipas 6 bijik tp x bukak (bukak pun lepas diorg perasan aku berpeluh2 dan yg best diorg bagi tisu kat aku...hahah malu )tp dlm 6 bijik kipas tuh, yg bukak hanya 1 bijik jer..perghh kedekut glerr...atas meja penuh dgn buku, ade ruang yg sempit utk buka 1 buku teks..perghh sumpah kalo aku dah sure rimas.
Tuh laa ruangan utk diorg buka buku...

Okeh, utk gambaran kepada pembaca sekalian, aku terpaksa gunakan lens fisheye utk view lebih luas..haaa nih laaa keadaan dlm kelas nih....sempit gler, xde ruang langsung utk aku yg super aktif nih...pelajar dlm kelas ini ade lebih kurang 90 org..style???

kalau duduk kat belakang sekali nih, mmg nmpak cikgu tuh kecikkkk jerrr...padahal.....

padahal cikgu nih besarrrr...hehehhehe nih lah cikgu yang ngajor English nyer..not bad laa



Tetiba tup tup kami dipanggil utk ke depan..perghhh sumpah seram sejuk aku..nk sembang psl ape pun tak tau..tp tetibe dtg idea utk test English diorg, aku pun dah lame x sembang omputih nih, so level diorg ok laa phm gak aa lawak kambing aku tuh...aku menghadapi kesukaran nk menstabilkan bahasa aku, kdg2 time ckp omputih tuh tetibe terkeluar gak bahase cine nih..hehehe pening2

keadaan pelajar yang tekun dengar kitorg sembang kat depan..bagi aku ini merupakan satu cabaran utk cikgu2 kat sini mengajar...bayangkan sejumlah ini pelajar dlm satu kelas?? ish ish ish

akhirnya kelas yang selama 45minit tuh pun berakhirlah...perghhh time tuh smua org berpusu2 nk amik gmbar dgn kitorg,habis kelas jer haaahhh masing2 kuarkan henset nk amik gmbor..mcm2 perangai budak2 nih, sampaikan ade yg mintak aku sign atas lengan lagi..perghhh i`m rock star!! hahaha ini baru cerita dlm kelas, kat luar kelas lagi laa lagi ramai yang berpusu2 serbu kitorg..arhhhh gmbar2 tuh smua x bleh aku upload atas faktor keselamatan yang tertentu..huhuh

Ape yang aku nk cerita kat atas nih, sebenarnye nk bagi kita fikir, nih laa org cina susah payah nk belajar..dlm kelas yg sgt2 x kondusif lagi x selesa nih dpt gak diorg teruskan belajar...aku nih cam dah kekurangan oksigen kat dlm tuh...bertapa kita nih sgt sgt beruntung dan sepatutnya lebih byk bersyukur dgn tahap kualiti PnP dan kondisi sekolah kita kat Malaysia, yang sgt selesa,ceria dan best! so,kalo nk ponteng gak kelas, anda boleh fikir sendiri anda berada di kategori yang mane (peace).

"Maka nikmat manakah yang kamu dustakan?" Ar-Rahman :16


**p/s: teringat zaman sekolah aku dulu2, dlm kelas siap boleh main bola lagi..ngeh ngeh

3 comments:

Anonymous said...

cmna depa nk p kuaq tandas? hahaha

Najwa Najihah said...

bro, ini mampu melehkan air mata. terlalu banyak nikmat di Malaysia. berapa banyak yg bersyukur? Allahu Allah... takda pergi sekolah rendah ke? teringin nak tau suasananya.

Fayyadh Azmi said...

terpaksa lerrr depa tuh berhimpit2 dlu nk kuar gi tandas..hehehe

hari tuh ade sekali gi sekolah rendah, tp itu sekolah yang dibawah seliaan uni kami, jadi sekolah itu cam canggih+formal sket..xde aa berhimpit2 camni..heheh..Alhamdulillah, bersykurlah kita dgn nikmat Malaysia.