Thursday, January 19, 2012

Belfast, the city.

Jalan kaki jauh2 mmg perkara biasa kat sini, ataupun kat oversea. Kat Beijing pun, aku lebih prefer jalan atau kayuh basikal kalau nak gi mane2. Ade mmber aku nih, bile balik Malaysia for good pnah ckp yg ade satu benda yang x kene dgn die..rasenye die cam kurang exercise, almaklum lerr kat Malaysia kita kurang jalan kaki, lebih banyak naik motor ataupun kereta kalau nak gi mane2..even nak gi kedai kat depan pun. Tp faktor cuaca pun mainkan peranan gak, bayangkan tghari kat Malaysia cmne, kat oversea plak cmne, kan berbeza tuh..heheheh pjg lebar plak ckp psl jalan kaki...

Belfast City Hall

Sebenarnye kitorg gi bandar Belfast nih jalan kaki, itu jer nak ckp, tp dah tersembang lebih2 plak..hehehe dari rumah di Alsterville Avenue ke city mengambil masa dlm 30 minit gak la.Tp sbb sambil jalan sambil sembang sambil amik gambar, jadi 30 minit tuh x rasa mane laa, nak2 plak winter yg nyaman kat Belfast nih plak. Bandar Belfast nak kata besar, xde laa besar mane pun, tp complete laa dgn keperluan asas mcm shopping complex, bank, taman2, wayang etc2..yang bestnye, kat sini ade byk bangunan lama2 cam dalam cerita Sherlock Holmes tuh..ngeh ngeh haaa korg mesti penah tgk cite Titanic kan?? Sebenarnye Titanic dibina di Belfast. Diorg ade quote "Titanic was made by Irish, sank by English"..bile bace nih cam lawak plak.Irish n English nih ade problem sbrnyer dan smpai hari nih x selesai lagi...



Okeh, plat kereta nih aku nak beli nnt, sbb aku mmg kumpul bnda nih. Kalo sape2 nak amik hati aku, kalau korg gi mane2 jmpe plat kereta mcm nih sila la beli yer :)
Fridge magnet untuk pengumpul tegar cam kakak ipar aku....

Menara nih bukan Big Ben yer, nih tmpat Ratu Elizebeth dan Albert mendarat semasa lawatan diorg ke Ireland zaman2 dulu. Dan sebagai tanda kenangan,diorg bina laa menara ini.
nih Victoria Street , tempat shopping.

haaaa yang bangunan sebelah kiri tuh ape???? Tuh lerr bangunan Freemason!! ape itu Freemason?? anda wajib tau, dan sila google skg!
All we need is Spirit of Belfast ouhh mate!

Stay tuned...

*maybe aku xkan update blog nih buat mase nih sbb aku dah start travel Ireland dan Europe dan x bwk laptop,jadi doakanlah keselamatan sepanjang perjalanan kami di sana nnt yer,insyAllah.

No comments: