Thursday, December 22, 2011

Tahun 3 sem 1 habis????

Bangun pagi gi kelas...bangun pagi gi kelas..tp hari nih dah x pyh gi kelas sbb dah bermula "Study Week" atau dlm bahase cina "fuxi zhou". Ini menandakan kami akan menempuhi exam final x lama lagi dan ini juga mununjukkan bahawa Tahun 3 Sem 1 hendak melabuhkan tirai (tekedu aku).

MasyAllah masa, cepat betul berlalu.....masa ouh masa..hari tuh baru jer rase start kelas, nih dah nak habis,aku tgk kalendar kat ipod aku,mmg dah 4 bulan berlalu..mak aihh..baru hari tuh tulis psl "tahun 3...macho"kejamnye masa!!!

Dan eloklah semalam dah habis kelas dan mlm tadi dalam "bulatan gembira" (a.k.a usrah) aku secara online kami membincangkan tafsir surah al-asr. Bile hbis majlis jer, kita akan baca surah nih kan.btul x?? Demi masa, inilah sumpah Allah terhadap masa.Terang sekali surah ini terselit mesej yang jelas iaitu hakikat keimanan,amalan yang soleh, saling berpesan menjunjung ajaran yang benar dan saling berpesan supaya bersikap sabar. Kejamnya masa? Tidak!!!yang sebenarnye kejam ialah diri kita sendiri yang tidak menghargai masa dan sentiasa lalai dengan ruang masa yang diberi. Manusia,sentiasa mencari ruang untuk menyalahkan selain diri sendiri. Ego bukan? Semakin merangkak usia,semakin dekatnya masa tua. Ini semua orang tahu. Tp berapa ramai yang ambil ikhtibar?? Diriku ini masih banyak cacat cela yang memang kene dibaiki.Bile nak matang??ntah...xtau bile bleh matang....

kalaulah aku mempunyai kuasa untuk mengundurkan masa....


heheh inilah hasil contengan aku..conteng?? mane ade..nih laa tulisan aku bile diberi peluang untuk menerangkan 1 cerpen time kelas sastera cina. Perghhh time tulis punye laa syok, tp bile tgk smula dari jauh, perghhhh...mmber2 kata tulisan yang saaaangat jelasss..hahhahah insyAllah kalau next sem diberi peluang,nk try baiki penulisan di papan hitam..susah aa aku cepat lenguh weyh apatah lagi dengan habuk kapur yang menikam hidung (alasan)


itu aku, tgh tulis reka tulisan untuk hias papan kenyataan sebagai laporan aktiviti mase pegi Qing Dao,nice place.


hehehe nih buku nota aku time kelas sastera cina..lepas peperikasaan pertengahan hari tuh aku terus lost sbb kali ini kelas lebih kepada sajak. Aku sumpah x phm ape cikgu ajar,apatah lagi byk perkataan cikgu sebut x pnah aku dgr,bile aku x phm aku mule laa duk tgk jam dari awal hingga akhir kelas...aku nk ckp kat cikgu tp.......(ssh nk explain kat sini)..aku kene cari strategi untuk settle bnda nih.


yang nih plak kedatangan aku sepanjang kelas...wahhh nih yang aku bangga..penuh weyh..aku x dtg skali jer, itu pun sbb kesihatan yg x mengizinkan dan aku tak dtg kelas petang jer, kelas pagi aku pegi dan x dpt nk perform betul2.owh lupa nk ckp, bile time winter ini badan sng dpt penyakit "panas kat dalam". Aku pun x tau cmne nk tafsirkan penyakit ini. Tp ape2 pun aku bersyukur kat Allah sbb bagi aku kesihatan dan azam aku utk sem nih dah tercapai iaitu aku takkan ponteng kelas melainkan sakit.
Alhamdulillah.


Dalam kelas,aku seorang yang aktif..Sesekali aku akan melompat keriangan di depan,tangan ku aku mencari kwn2 kat tepi untuk mencubit.. Tubuh badanku x bleh diam terutama sekali mulut,ntah nape akan sentiasa pot pet pot pet..tp aku bknnye pot pet sebarangan,selalunye mengulas smula apa yang cikgu ckp,menjawab soklan cikgu dgn pjg ataupun bahan classmate2 aku dan kami termasuk dgn cikgu skali akan gelak kaw kaw..perghh kejam seyh aku..aku pun tak kurang juga kene dgn cikgu-cikgu,lagi aa tip top kene tp steady aa sbb this is the price for pranking others..hahahha dan aku suke!..sejujurnya aku x suke bile kelas suasana sunyi,diam, ia ibarat kuasa negative untuk aku hilang fokus dan bosan dlm kelas.. tp bile dah buat 'keje' ni lame2 aku rase cam x baik plak..apatah lagi byk hadith atau kata2 pujangga ttg penjagaan kata, jgn byk ckp dan byk lagi..sbb bile aku ckp, aku akan gelak...hari tuh terdetik dihatiku untuk kurang ckp...tp dlm masa 2 hari cikgu-cikgu dpt detect perubahan aku.

Cikgu A : Fayyadh, kenapa awak hari nih diam?? Sakit ke???
Cikgu B : Bile Fayyadh x buat bising, saya rasa janggal untuk mengajar.我不觉得自然。
Cikgu C : Nape smua snyap?? Adakah sbb saya buat salah dan anda smua marah???

Kes Cikgu C camni sbb hari tuh die masuk lewat 10 minit, dan hari tuh jugak aku rase cam nk kurangkan ckp..dan hari tuh aku pun senyap la sikit dan cikgu tuh pun ckp laa cam dialog kat atas, yang 'best'nye die amik aku sbgai indicator@penunjuk aras,pergh

Cikgu C : Semua cam senyap jer, x ceria..terutama sekali Fayyadh..adakah sbb saya buat salah hari nih anda semua x ceria dan kurang bercakap???

Lepas jer cikgu ckp camtuh, terus aku rase bersalah jer...dan mahu tak mahu terpaksa aku pot pet pot pet smula x mau bagi cikgu down untuk mengajar..

Bile aku diam, orang akan ckp aku nih 'emo' sbb ade sesuatu yg terpendam tp terluah dgn muka masam (ini cerita zaman dulu) tp bile aku bising,aku kdg2 takut jugak terganggu classmate yg lain.hehehhe

hmmm itulah cerita2 untuk sesi pembelajaran sem nih..aku rase subjek untuk sem ini dah agak tough skit,tp ape2 pun aku still enjoy belajar bahasa cina nih..hoooyeahhhh!!!

study week pun dah start, ok jom study!!!!! (x baik tipu)

**candle light lunch celebrate habis kelas..hahhaah

No comments: