Monday, November 14, 2011

Misi korban (akhir)

4.30 ptg : Kami sempat melawat Masjid Bei Da Si iaitu masjid yang berusia 270 tahun. Kini, masjid ini ditutup buat sementara waktu kerana dalam proses baik pulih. Masjid ini sangat cantik dengan ukiran halus seni bina cina. Imam Liu memberitahu di masjid inilah merupakan tempat beliau belajar pada suatu ketika dahulu. Kami berjalan di sekitar masjid. Tiada apa yang menarik selain batu batan yang berselerakan serta debu-debu yang berterbangan.


menara masjid



5.30 ptg: Check out dari hotel,dan terus ke masjid untuk menunaikan solat . Usai solat, kami dijemput oleh chef dapur untuk menikmati kambing sembelihan tadi. Menunya ialah sup kambing yang amat sedap sekali. Bersama Jemaah masjid kami meratah daging serta tulang kambing itu sambil berbual-bual. Kami juga dihidangkan dengan teh panas.

6.00ptg : Tibalah saat perpisahan dengan para Jemaah. Terasa hiba di hati untuk pergi meninggalkan bumi ini. Banyak kata-kata semangat yang mereka berikan agar kami terus membantu penduduk Muslim China dan mereka sentiasa menjemput kedatangan kami pada lain hari dengan tangan terbuka. Penulis dapat lihat riak wajah seorang demi seorang pada waktu itu . Alhamdulilah.

6.30ptg : Berkumpul di rumah Imam Liu yang terletak tidak jauh dari masjid.Kami dijemput untuk makan malam disini oleh isteri Imam Liu. Rumah Imam Liu merupakan apartmen dan ia berada di tingkat 4. Bayangkan setiap hari beliau meredah tangga itu dengan usia 80an, ini menunjukkan beliau masih gagah.
Salam diberikan, pintu bibukakan, penulis dapat melihat kelibat Imam Liu menjemput kami masuk dan kami duduk di sofa. Isterinya menghidangkan kami dengan buah-buahan dan manisan. Kami berbual sementara makanan dihidangkan.Dapat penulis melihat di satu sudut, meja dan alat tulis Imam Liu untuk menulis khat. Kami meminta Imam Liu memberikan ucapan dan kata dua dan beliau menegaskan mengenai kesatuan umat Islam diseluruh dunia, beliau memetik isu-isu semasa seperti penggulingan Gaddafi, kuasa Amerika dan umat Islam di China.Panjang lebar beliau memberi penerangan.Disebabkan masa mencemburui, isteri Imam Liu terus mencelah dengan menjemput kami untuk menikmat makan malam. Makan malam itu kami anggap mewah kerana mengikut tradisi cina, ikan wajib untuk menyambut kedatangan tetamu. Masih ingat lagi, isterinya sibuk menambah lauk ke dalam lauk kami, sehingga kami kekenyangan tak terhingga.











8.15mlm :Asyik bersembang , tidak sedar masa sudah pun singkat. Tiba masanya kami berangkat ke stesen keretapi.Sebelum itu sempat kami bergambar bersama-sama sebelum pulang. Keluarga mereka dengan ramahnya menghantar kami pulang.

8.40mlm : Tiba di stesen keretapi Chifeng. Kami diiringi oleh Imam Norudden dan Bai sehingga kedalam keretapi. Imam Liu dan isteri turut serta. Kami bersalaman dan berpelukan sambil mengucapkan selamat tinggal. Sesungguhnya terasa ukhwah yang terjalin walaupun pada asalnya kami tidak pun mengenali antara satu sama lain, tetapi inilah yang dikatakan ukhwah islamiyah. Kami berterima kasih kepada mereka kerana telah bersusah payah melayan kami sepanjang kami berada di Chifeng. Alhamdulillah,itu saja yang kami ucapkan kerana tamat misi korban kami pada tahun ini. InsyAllah akan diteruskan pada masa yang akan datang.



9.15 mlm : Berlepas pulang ke Beijing,malam itu tidur kami kekenyangan di dalam gerabak.

Penulis mengucapkan ribuan terima kasih kepada mereka yang menyokong misi kami ini dan atas kerjasama yang diberikan oleh semua pihak.
Krew: Harith, Luqman , Mazlan, Fizul , Radi , Fayyadh

- Tamat -

No comments: