Sunday, November 13, 2011

Misi Korban (bhg.3)

Isnin,7 November 2011.

7.30pagi : Dijemput oleh Bai untuk bersarapan pagi.

8.30pagi : Suasana di karangan masjid sudah pun meriah. Penulis dapat melihat ramai orang sedang berkumpul. Kali ini, baru dapat penulis melihat kelibat anak-anak muda turut serta. Suasana pada waktu itu sangat meriah. Mereka berkumpul,saling bertanya khabar, senyum dan gelak ketawa . Setiap saat manis ini masih lagi segar di ingatan. Kedatangan kami mengambil perhatian mereka. Perkara ini tidak asing lagi buat kami dan mereka seperti ragu-ragu hendak menegur kerana mereka tidak pasti kami boleh berbahasa mandarin dan seperti biasa kami akan menyapa mereka dahulu. Dari situ bermulalah perbualan kami. Baru saja berbual, barisan imam telah pun berkumpul di depan pintu masuk. Maka kami semua berkumpul dan berselawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W dan beratur masuk ke dewan solat. Barisan imam dan pegawai masjid mengambil tempat di bahagian depan sambil menghadap ke arah para jemaah. Acara dimulakan dengan Imam Besar Masjid Nan Da Si , Imam Ma Hai atau nama arabnya Ibrahim menyampaikan ceramah aidiladha. Isi kandungannya mengenai pengorbanan Nabi Ibrahim A.S dan Nabi Ismail A.S dan penghayatan terhadap pengorbanan tersebut kepada umat Islam. Isinya sangat padat, penulis cuba memahami dengan teliti konteks ceramah tersebut. Setelah itu, kami mula solat sunat aidiladha. Cara solatnya sangat berbeza dengan di Malaysia. Rakaat pertama, mula dengan takbir tetapi tidak disusuli dengan “subhanallah,alhamdulillah,allahuakbar” dan ianya sangat pantas manakala pada rakaat kedua tiada takbir dipermulaan malah ia dilakukan 3 kali sebelum ruku`. Ini menimbulkan tanda tanya di pemikiran penulis. Setelah solat diikuti pula khutbah oleh imam dan selepas itu solat 2 rakaat dan kami mula beratur bersalaman dengan semua jemaah. Alhamdulillah, sangat seronok perasaan pada waktu itu.

colok dibakar bagi menambahkan lagi wangian

para jemaah berkumpul sebelum memasuki dewan solat para imam membarisi barisan hadapan

para jemaah



penulis bergambar bersama jemaah




9.30pagi : Melangkah kaki keluar dari dewan solat, penulis melihat ramai orang berada di perkarangan masjid bersama kambing-kambing. Darah yang merah telah membasahi bumi, mereka melakukan kerja sembelih dengan sangat pantas, sekali libas terus kambing menyembah bumi. Penulis dapat melihat semangat kerjasama antara setiap orang. Selepas proses penyembelihan, kambing itu dibawa ke satu bahagian untuk dilapah. Masing-masing ada tugas tersendiri. Ada yang menyiat kulit, ada yang memotong daging, ada yang membersih bahagian organ dalaman seperti perut dan lain-lain. Kami hanya memerhatikan mereka membuat kerja dan mengambil gambar.Semangat kerjasama amat terserlah ketika ini dan yang pasti mereka sangat tekun menyiapkan tugasan masing-masing. Penulis berasa sangat kagum.







1.00tghari : Imam Liu dan Imam Noruddin menemani kami makan tengahari. Imam Liu memberitahu kami pada sebelah petang, akan menyempurnakan kambing-kambing korban pelajar Malaysia.

2.00 ptg : Penulis bersama Radhi dan Mazlan menangkap kambing di belakang dapur untuk dibawa keluar. Imam Ma Hai sedang mengasah pisau bersama beberapa pegawai masjid yang lain. Sementara itu penulis sempat membelai dan membisikkan “Allahuakbar” pada kambing penulis yang akan disembelih. Imam Ma Hai datang kearah aku dan mengajak untuk membantu. Kami membaca doa diketuai Imam Ma Hai dan seterusnya aku memegang erat kepala kambing dan tatkala pisau sudah di leher, penulis terus memasang niat korban dan sepantas kilat darah menyembur mencucuri lantai.Penulis masih pegang erat kepala kambing untuk memudahkan proses darah keluar dari badan. Kambing ini meronta-ronta tidak seperti kambing-kambing lain. Memang kambing ini kuat, ingat lagi bila waktu menangkapnya, kambing ini kuat melawan dan seperti itu juga ia kuat melawan semasa penyembelihan. Imam Liu menawarkan daging-daging untuk dibawa pulang, memang tepat pada masanya, memang kami awal-awal lagi sudah menyediakan bekas untuk sahabat-sahabat menjamah daging korban.






4.00ptg : Kami pulang ke hotel untuk mengemas bagasi kami. Sudah terasa keberatan untuk meninggalkan bumi Chifeng.




…….bersambung…………

No comments: