Thursday, November 10, 2011

Misi Korban (bhg.1)

Assalamualaikum pembaca yg diredhai Allah S.w.t,

Rasanya tidak lewat untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha kepada pembaca sekalian. Dgn hati yang tunduk syukur kpd Allah, misi korban di Inner Mongolia daerah Chifeng dapat dijayakan. Disinilah penulis bersama 5 org lagi sahabat menyambut Aidiladha di bumi China kali ini. Daerah ini dipilih untuk misi korban kali ini kerana disini umat Islamnya ramai yang dalam kesusahan. Kami telah mewakili pelajar Malaysia yang lain untuk menguruskan ibadah korban disini.

Jumaat,4 November 2011

7.00mlm : kami bergerak dari universiti menuju ke stesen keretapi Xizhimen yang terletak kira-kira 8km. Dengan masing-masing memikul bagasi , kami menahan teksi tatkala dingin musim luruh menyapa kulit.

8.00mlm : Di stesen keretapi, kami duduk berbincang mengenai hal yang akan dilakukan semasa misi di Chifeng nanti. Kami melantik Harith sebagai ketua kumpulan kami, ini adalah suruhan Islam tatkala keluar secara berkumpulan.

8.40mlm : Berlepas dari stesen Xizhimen menuju ke Chifeng. Perjalanan mengambil 10 jam. Kami menempah gerabak katil untuk perjalanan yang selesa supaya keesokannya kami dapat fokus dgn kerja kami.

Sabtu, 5 November 2011

7.00 pagi : Kami sampai di Stesen Chifeng. Melangkah sahaja kaki di luar, dingin pagi terus menyambut kami. Seperti dijangka, cuaca di sini lebih sejuk berbanding di Beijing kerana Chifeng terletak di bahagian utara. Kami telahpun siap sedia dgn baju sejuk yang tebal. Seperti jakun, asap berkepul-kepul keluar dari mulut bila berbicara. Kami disambut dengan ramah sekali oleh Imam Liu Jing Yi atau nama arabnya Abdul Hakim serta isteri dan seorang ahli masjid. Kami dijemput menaiki van yang besar dan selesa.Hidung sudah mula berair,tekak sudahpun merasa perit, petanda selsema.


Penulis di bandar Chifeng
8.00 pagi : Kami terus menuju ke restoran untuk menikmati sarapan pagi.Sudah menjadi tradisi orang China iaitu melayan tetamu dengan sehabis mungkin. Mereka telah menghidangkan sarapan yang pelbagai seperti roti, cha kuey , kacang dan sayuran , bubur kacang hitam dan air soya. Sungguh menyihatkan. Sambil menikmati hidangan, kami saling berkenalan antara satu sama lain. Aku telah bertanyakan mengenai penduduk Islam di sini, Imam Liu dengan ramahnya menjawab satu persatu soalanku. Di Chifeng terdapat 30 ribu umat Islam, ini merupakan satu populasi yang ramai jika dibandingkan dengan 300 tahun yang lalu dimana seorang umat Islam pun tiada. Penduduk Islam yang berbangsa Hui telah berpindah dari provinsi Hebei dan Shandong kerana disini lebih senang untuk bercucuk tanam dan mengembala ternakan. Untuk memudahkan solat, tidak lama kemudian maka mereka mendirikan masjid yang kini sudahpun mencecah usia lebih 270 tahun!

9.00 pagi : Kami dibawa ke Masjid Nan Da Si. Kami diajak berbual di pejabat masjid. Tatkala itu aku mengambil peluang menemuramah Imam Liu. Beliau merupakan imam besar di Chifeng, maka tidak hairanlah ramai orang menegur beliau ketika aku berjalan bersamanya. Beliau merupakan ahli seni khat china yang sangat hebat. Hasil tulisannnya sudah tersebar lama di bumi Malaysia.
Beliau berasal dari Provinsi Hebei daerah Zhangjiakou dan pada umur 16 beliau mendalami ilmu Islam.Beliau dibesarkan dalam keluarga Islam, ayahnya juga seorang imam.Semasa beliau berusia 8 tahun, bapanya mengajarnya kaligrafi cina dan pada umur 16 beliau telah memulakan seni khat china dan kini usianya 82 tahun. Bayangkan bertapa lamanya pengalaman beliau.Beliau telah 20 kali datang ke Malaysia. Pada mulanya beliau datang pada tahun 2002 dan beliau telah menghadiri Persidangan OIC pada tahun 2003. Disitu beliau telah membuat 'booth' kaligrafi dan telah menarik perhatian ramai pengunjung disitu. Akibat permintaan yang ramai, beliau telah menulis kaligrafi selama 5 jam tanpa henti. Ramai yang beratur sabar menunggu. Beliau telah berjumpa dengan mantan Perdana Menteri kita iaitu Tun Abdullah Haji Ahmad Badawi, Dato` Seri Najib , Sultan Selangor , Dato` Nik Aziz bin Nik Mat serta pemimpin-pemimpin lain. Hasil seni beliau sangat berharga,dari ratusan ringgit hinggalah ke ribuan ringgit nilainya.Seninya memang halus, antara hasil tulisannya ialah petikan ayat suci Al-Quran, hadits dan pengucapan selamat.


Imam Liu Jing YI atau Imam Abdul Hakim

Pemandu kami sedang menyediakan kenderaan

11.00pagi : Kami dibawa ke satu kawasan kampung Islam. Penduduk disitu menyara hidup dengan bercucuk tanam dan menternak lembu. Kami sempat bertemu dengan imam di situ. Mereka melayan kami dengan baik sekali lantas menjemput kami untuk minum teh cina dan buah.







12.00tghari : Kami ke satu lagi masjid yang juga telah berusia 180 tahun. Disitu kami berbual dengan ahli jemaah masjid dan sempat mengerjakan solat zohor secara berjemaah.





3.00petang : Usai menjamah selera tengahari, kami dibawa melawat ke tempat bersejarah pada zaman pemerintahan maharaja. Maharaja itu merupakan orang Monggul dan dia adalah yang terakhir sebelum sistem pemerintahan itu digulingkan.Tempatnya terletak jauh dari bandar Chifeng, dan kami disajikan dengan pemandangan bukit, tanaman yang gersang kerana cuaca yang sejuk.






7.00mlm : Sampai di bandar Chifeng dan menikmati makan malam setelah solat secara berjemaah. Mereka dengan ramahnya telah menempah makanan yang banyak dan sejujurnya penulis sendiri berasa segan kerana dengan layanan yang begitu istimewa.

9.00mlm : Pulang ke tempat penginapan yang terletak depan Masjid Nan Da Si. Ia merupakan hotel murah dengan harga RM20 semalaman setelah makcik disitu diberitahu pihak masjid akan tujuan kedatangan kami ke bumi Chifeng.

Tamat hari pertama. Bahagian kedua akan menyusul lagi,insyAllah.

No comments: