Monday, February 20, 2012

Kasih ibubapa sampai ke Beijing

Kata orang, kasih ibu sampai ke syurga, kasih bapa tidak terkira...

Betul, aku percaya kata-kata ini. Kasih ibu dan bapa bukan satu yang dongeng, jika tidak manakan pula Nabi Muhammad S.A.W mengatakan hadith ttg keutamaan ibu bapa.
Kasih ibubapa aku dibuktikan lagi dengan kehadiran mereka di bumi Beijing. Tibanya awal 3 hari sebelum aku pulang dari pengembaraan di eropah. Yang bestnya, mereka yang menyambut ketibaanku di Beijing Capital Airport. Hehheh janggal pulak terasa, anak pulak disambut.


Depan pintu gerbang kampus barat

Italian Street, Tianjin.
"dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik kepada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya . Al-isra':23
-Masjid Niujie,Bejing



Sembahlah Allah, dan janganlah kamu mempersekutukanNya dengan sesuatu dan berbuat baiklah kepada dua orang ibu bapa. An-Nisa':36




5 hari mereka datang melawat, namun cukup bermakna. Anak mana yang tidak rindu mak ayahnya,apatah lagi mereka datang membawa makanan kegemaran anak. Inilah mak ayah, ingat jer kat anak,masyAllah.

dan ucaplah "Ya Tuhanku, kasihanilah mereka berdua sebagaimana mereka telah mengasuh aku sewaktu kecil" Al-isra':24 -Tianjin Airport.

Sayonara, Bon Voyage

No comments: