Sunday, November 14, 2010

Zhengzhou dan Islamnya

Assalamualaikum w.b.t

Tiada ungkapan lain selain Alhamdulillah aku panjat kan kpd Allah S.W.T tuhan agung raja seluruh alam..Hari ni baru sahaja pulang dari Zhengzhou 郑州 yg terletak dlm provinsi Henan 河南.Pengalaman menaiki keretapi di China merupakan sesuatu yg menakjubkan di mana dapat kuperhatikan bahawa keretapi ini menjadi antara satu kenderaan yg memainkan peranan penting dlm sistem rangkaian pengangkutan di China. Misi kali ini adalah utk menemani Prof.Awang Sariyan sbgai penterjemah bagi melaksanakan kajian lapangan beliau mengenai "Islam di China" turut menemani Tn. Syafiq Rahimi sbgai jurukamera.Misi 2 hari 2 mlm ini telah byk memberi gambaran penganut Islam di China bukanlah calang2 .Kebanyakan mereka fasih berbahasa Arab dan sygnya aku nih x bleh ckp arab...huhuhu xpe laa ckp cine pun ok laa...Jumlah masjid di Henan dlm 1000 buah dan di Zhengzhou terdapat 16 buah..Penduduk islam di Henan pula 300 000 dan di Zhengzhou shaja dah 20 000..hmm ramaikan??

Hari Pertama,12 Nov. 2010

Sampai di bndar Zhengzhou dan disambut oleh Yusof selaku ajk masjid. Msjid yg dikunjungi bernama Masjid Jalan Taman atau name cinenye Hua Yuan Jie Qing Zhen Si 花园街清真寺.
Msjid ini lengkap dgn segala kemudahan termasuk tmpat tinggal,tadika,kedai buku,dapur, dan sbgainya. Alhamdulillah kedatangan kami disambut baik oleh para ahli masjid dan mereka lagi berbesar hati setelah mengetahui bahawa kedatangan kami ini utk mendekati Islam di China.Mereka memberi kerjasama yg amat2 bgus sekali.Kami smpat menunaikan solat Jumaat di masjid itu dan alunan2 bacaan mereka amat sedap jauh sekali hndak dibandingkan dgn msjid2 di Beijing yg masih lagi ade loghat cina mereka. Slps itu kami terus ke masjid2 yg berdekatan seperti Msjid Lu Zheng 旅郑 dan Msji Xiao Lou 小楼 . Di masjid2 ini kami memperolehi byk maklumat penting dari segi sejarah pembinaan msjid, sistem pendidikan islam, masalah2 yg dihadapi, dan sbgainya(sape2 nk maklumat yg details,contact laa secara YM..saye x larat nk taip pjg kt sini..hehhee). Utk pengamatan, masjid2 ini dibina antara 100-200 tahun dahulu!!! lihatlah dah lame rupenye Islam bertapak kt sini....time tuh Malaysia pun xde lagi..hehehhe.


Stesen Keretapi Zhengzhou

Tgh interview imam di Msjid Jalan Taman

ni laa tmpat kitorg tido...aku tgh update journey log..

interview imam kat masjid Lu Zheng

Hari Kedua,13 Nov. 2010

Yang paling bestnye, dpt lerr aku smyg subuh secara berjemaah kat masjid...ini laa yg paling best skali...tuh laa kalo dh duk negara org, bnda2 cmni pun kita appreciate, kalo kt umh..hmmm msjid sbelah umah pun x laa plak gi subuh..hish insaf insaf..tobak doh ambo..heheh lepas smyg subuh, diorg buat sharing hadits Riyadus Solihin...dlm bahasa cina beb!!! Alhamdulillah ambo bleh paham..best best..pastu kitorg siap2 laa ke destinasi seterusnya iaitu perkampungan Ma Gou 马沟..disini hmpir semua pintu rumah terdapat tanda "bismillahhirrahmanirrahim" dan ini satu perkara yg perlu dibanggakan sbb mereka bangga mengatakan mereka ialah Islam. Dgn pertolongan ahli msjid,dpt lah kami kesana. Kat sana ade msjid yg papan tanda nya ditulis sendiri oleh maharaja pd zaman itu. Ini membuktikan maharaja juga berminat dgn Islam ini. Kami juga mengunjungi rumah anak yatim dan disini lah aku bertemu dgn Cikgu Aishah yg sdg mengajar anak2 yatim bhse arab

Destinasi seterusnya ialah Ke Tang Dian yg terletak 100km dari bndar Zhengzhou...jauh wooo, kat situ terdapat pusat pengajian Islam. Setelah 1 jam perjalanan,sampai laa kat sane. Kami turut merentasi Sungai Kuning 黄河 yg mmg terkenal sbgai sungai terpjg dan terlebar…mmg patut pun, kalah sungai Kelantan..hahahha di kat sane, penduduk kampung semua nya beragama Islam..dan terdapat papan2 tanda seperti "org islam x bleh minum arak" "org islam kene akhlak baik" dan lain2 di jalan2 kmpung sane..Alhamdulillah syiar Islam di sana sgt baik..msjid plak besar, madrasah pulak ramai student..bgus2...time tuh aku pun interview laa mudir dan pak imam tuh...Alhamdulillah byk jugak laa info yg Prof Awang dpt...lps tuh kami pun balik ke bndar Zhengzhou..sesudah smyg maghrib kami gerak ke masjid Qing Pin Li 清平里..kat sane borak dgn imam dan jemaah pjgn lebar ..mereka sgt sgt happy dgn kedatangan kami..byk bnda yg diluahkan, aku yg mndengar terasa sayu skali...bertapa mereka ini walaupun minoriti,tp mereka kuat...msjid pula mmg berfungsi sbgai pusat segalanya dari segi tmpat tinggal,pendidikan, dan juga pusat seni mempertahankan diri (wushu) wahhh bgus2...harap msjid di Malaysia dpt ambil ikhtibar dgn cerita aku nih...


di dpn msjid Ma Gou..papan tanda msjid yg gantung tuh Maharaja zaman dulu yg tulis

Ibrahim sbgai guide(kopiah kuning) Yahya sbgai driver kitorg ..syukran!

interview cikgu2 kat skolah anak yatim

kat Kampung Ke Tang Dian...

dgn pelajar2 yg excited nk ckp arab dgn aku, tp aku tetibe ckp cine...maka terkejut beruk laa diorg..hahahah


Kesimpulan dari kembara kali ini

  • bergaul dgn kehidupan umat Islam di China ni
  • belajar vocab baru sebutan2 seperti zakat,solat,azan dan lain2 dlm bhase Cina!! (best)
  • pengalaman baru yg x akan aku lupakan..

Alhamdulillah syukur smuanya berjalan dgn lancar, terima kasih kpd Prof Awang Sariyan kerana memilih aku utk penjadi penterjemah,sekurang-kurangnya dpt laa aku praktikkan ilmu aku nih utk Islam dan secara tidak langsung dpt menajamkan lagi kemahiran komunikasi aku dan lain2..x lupa juga kpd Tn.Syafiq yg setia mengambil gmbar spnjg perjalanan! hehehhe

4 comments:

misoshiru said...

alhamdulillah.

Islam merentas sempadan bahasa bangsa dan budaya. kerana bapa kita adalah ISLAM kan.

tetiba keinginan untuk belajar bahasa cina semakin kuat.huhu

k. rahmah

qayyum said...

macho seh...seyes nih rasa nk dtg lg nih..ak mmg kagum kalo bace sejarah islam di cina...jauh berbeza dgn sejarah islam di nusantara...tp kne improve lg nih bahasa arab..kang depa ckp xphm..berkarat abih dh nih..hahaha..macho2..tulis lg..pastu ak akan bace...

haway mutasawwil said...

bestnye faddd

菲亚德 said...

kak rahmah : ini pengalaman pertama merasakan bila ISLam itu bapa kita

Qayyum : insAllah, dtg lagi, jom kita gi mane2 tmpat Islam

Faris : Alhamdulillah, nikmat Allah, ini lah yg aku kene manfaatkan duk kt negara org