Wednesday, March 20, 2013

Musim bunga & Salju


Post kali ini ditulis semasa aku masih lagi memerah idea untuk menyiapkan kajian thesis untuk melengkapkan kurikulum sebagai pelajar tahun akhir. Aku cuba sedaya upaya untuk meningkatkan lagi frekuensi penulisan di blog ini. Alhamdulillah, hari ini kudrat untuk menulis datang lagi.Tambahan pula ada benda menarik yang hendak dikongsi.

Sekarang sudah masuk pertengahan bulan 3, cuaca semakin baik dan rasa sejuk 'winter' perlahan-lahan meninggalkan bumi Beijing. Baju yang dipakai pun tidak se'jenuh' memakai pakaian 'winter', hanya sehelai 'sweater' sudah cukup memadai memanaskan badan.

Kali ini betul-betul membuka pandangan manusia, kuasa Allah melebihi segalanya.Di tengah-tengah manusia ingin menyambut kedatangan musim bunga, salju memutih yang turun membasahi bumi. Rata-rata manusia yang aku jumpa semua mengatakan "太突然了"(turun secara mengejut) dan ada juga yang mengatakan "机会难得"(peluang yg sgt berharga) . Akulah antara orang yang menyetujui kata-kata yang kedua.Peluang ini sangat berharga.Apatah lagi di saat-saat aku merasakan tidak ada harapan lagi untuk menyentuh salju,Dia menurunkan salji yang sangat-sangat cantik, disertai pula dengan cuaca yang cerah hari ini.

Semangat untuk mengambil gambar hari ini telah membawa aku ke Summer Palace (颐和园). 8 pagi aku bertolak dari universiti aku menghala ke Summer Palace dengan menaiki bas 374. Sepanjang perjalanan, aku disajikan dengan pemandangan bandar yang diselaputi salji. Kenderaan-kenderaan utama di Beijing terutama sekali basikal semuanya diselaputi salji. Sangat cantik dan aku hanya memerhatikan dari atas bas sambil menyuap sarapan pagi.

Melangkah masuk pintu gerbang, wahhhh subhanallah mata aku menyaksikan pemandangan yang sgt-sgt cantik.



 Stesen bas depan kampus
 ......
 Aku menganggap hari ini sebagai hari yang sangat istimewa. Sangat susah untuk mendapatkan suasana salji dan hari yang terang macam hari ini. Alhamudillah










Alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah, bersyukur aku sebab masih lagi diberi peluang yang sangat berharga untuk menghayati kekuasaan dan kebesaran Allah SWT. Dengan keadaan yang tenang sebegini membuatkan aku  terasa dekat dengan Allah SWT selain ibadah solat dan sebagainya.Ini juga membuatkan aku rasa kerdil dan sangat-sangat naif untuk membayangkan bagaimana syurga yang sentiasa mengalir sungai-sungai dari susu, sambil ditemani bidadari-bidadari yang gebu cantik,oh memang tidak tercapai akalku.
Subhanallah memang cantik, dan aku percaya pemandangan ini lebih cantik jika dihayati sendiri dengan mata kasar.Betul,x tipu!

Sebelum aku mengakhiri post aku kali ini mari kita menghayati ayat suci alquran ini;

"Dan di antara tanda-tanda kebesaranNya ialah malam,siang,matahari, dan bulan. Janganlah sujud kepada matahari dan janganlah sujud kepada bulan,tetapi sujudlah kepada Allah yang menciptakannya,jika betullah kamu hanya menyembah kepadaNya"  Fussilat:37

Memang cantik semua ciptaan Allah, tetapi ini amaran dari Allah supaya jangan sesekali menyembah benda yang dicipta kerana yang selayak-layak disembah ialah sang Pencipta(Allah SWT) dan  bukan yang dicipta.

wallahualam

***bergegas ke kelas pukul 10pagi...hahahha
***ada lagikah peluang untuk merasai nikmat salji lps nih?

Wednesday, February 27, 2013

Semalam 'summer' , harini 'winter'

Hari ini masuk hari ke 3 aku berada di bumi Beijing setelah bercuti panjang selama 5 minggu di tanah air. Aku bersyukur kpd Allah Swt kerana cuti kali ini sgt bermakna kerana 90% perancangan cuti aku dapat dilaksanakan dan yang paling penting dapat meluangkan masa yang sgt-sgt berharga bersama keluarga. Dalam meniti kehidupan yang terikat dengan aktiviti harian seperti kerja dan belajar, kita sgt-sgt kurang menghargai keberadaan ibu bapa kita disisi. Semoga Allah sentiasa merahmati dan menyayangi kedua ibu bapa aku.
Bersama keluarga yang menjadi tulang belakang menyokong selama 5 tahun di China
Pulang ke Beijing bersama roomate terchenta
Boarding pass terakhir
2 jam terlekat dalam kesesakan jalan raya di pagi Isnin
Yeaaa, selamat sampai!

Sewaktu 'post' ini ditulis, alhamdulillah kesihatan aku bertambah baik dan pagi ini aku berasa lebih segar dan bertenaga sedikit berbanding hari-hari lepas. Artikel kali ini ingin aku kongsikan sedikit pengalaman 'culture shock' setiap kali pulang dari bercuti.Sewaktu 'post' ini ditulis, alhamdulillah kesihatan aku bertambah baik dan pagi ini aku berasa lebih segar dan bertenaga sedikit berbanding hari-hari lepas. Artikel kali ini ingin aku kongsikan sedikit pengalaman 'culture shock' setiap kali pulang dari bercuti.


Cuaca
Jarak antara Malaysia dan China tidak jauh, hanya 6 jam perjalanan menaiki kapal terbang.Namun, dalam waktu 6 jam itu, berlaku banyak perubahan yang sangat ketara. Antaranya ialah cuaca. Bayangkan, anda berada dalam suhu 30 darjah celcius di Kuala Lumpur, enak pekene cendol namun dalam jangka masa yang sekejap anda berada di suhu -3 di Beijing. Selain itu juga, keadaan Beijing yang agak berdebu tidak 'disenangi' oleh hidung aku yang sgt sensitif terhadap debu. Kesimpulannya, keadaan sejuk yang ketara dan berdebu menyebabkan aku selsema dan demam. Waktu ini, mee tarik (la mian) sgt2 sesuai dimakan kerana supnya yang panas.

Masyarakat
Dalam tempoh 6 jam ini, berlaku juga perubahan pada masyarakat. Dari manusia yang berkulit sawa matang,mata luas kepada orang yang berkulit putih dan bermata sepet. Keadaan ini membuatkan aku seolah-olah terasa sgt asing di tempat orang. Orang yang gelojoh@gelabah, bercakap dengan nada kasar (walaupun mereka tidak berniat utk berkasar) dan kadang-kala susah utk bertoleransi ini menyebabkan aku memerlukan sedikit waktu utk membiasakan diri. Sebab itu, bila sampai aje Malaysia, aku terasa akan keharmonian itu dan aku sgt menghargainya. Jika hendak menceritakan ttg perbandingan masyarakat, mungkin ini memerlukan penjelasan yang panjang lebar kerana masyarakat cina ini sgt unik yang berbeza bergantung kepada etnik,agama,ideologi dan rupa bumi. Sangat menarik jika anda ingin mengkaji dengan lebih lanjut. Secara ringkasnya, penduduk Beijing ini agak kasar jika diukur dengan cara mereka bercakap, dan boleh menyebabkan kita salah faham kepada mereka. Namun disebalik itu, mereka ini sgt menghormati tetamu dan peramah untuk berborak dengan anda, lebih-lebih lagi jika anda boleh bertutur dalam bahasa Mandarin.

Bahasa
Ini menjadi dilema aku bila pulang ke Malaysia. Tempoh percutian yang panjang seolah-olah menghantui aku kerana aku tidak lagi berlatih bercakap Mandarin.Walaupun aku ada bawa sedikit 'bekalan' seperti video,buku dan lagu cina, namun aku rasa ianya tidak mencukupi. Bila pulang ke Beijing, kadang-kadang rasa gagap jugak nak bercakap sbb kdg2 aku lupa 'vocab' dan intonasi perbualan orang cina. Haaa, nih yg spesel sbb org sini bila berckp, diorg ade gaya yang sendiri dan amat berbeza dengan orang cina di Malaysia. Keadaan ini juga memerlukan aku mencari sedikit ruang penyesuaian untuk menggilap semula.




      Salji yang turun sewaktu ketibaan aku tidak mematahkan semangat kami untuk bermain bola petang itu. 

Aku tidak akan biarkan diri ini hilang dlm 'culture shock' ini. Selalunya aku akan keluar berseorangan menghadapi masyarakat di sini dan pada waktu itu aku akan memerhati secara teliti keadaan sekeliling aku.
Alhamduilllah setakat ini, inilah cara yang paling berkesan iaitu dengan memecahkan rasa janggal itu. 

Begitu hebat penciptaan Allah terhadap alam ini. Cuma dengan jarak perjalanan 6 jam, segala-galanya menjadi lain, berubah dan asing.Mungkin lebih banyak lagi perbezaan yang ketara, dan apa yang dicoretkan disini hanyalah cebisan sahaja. Semua ini menyebabkan kita sebagai hambanya yang berfikir sahaja akan menghargai dan menghayati kuasa besar Allah SWT. MasyAllah. Dalam ilmu tauhid jika hendak mengenal Allah SWT bknlah dengan membayangkan zat-zat Allah seperti bagaimana rupa,wajah dan sebagainya tetapi menerusi penciptaanNya ke atas alam semesta ini. Dengan cara inilah manusia yang berfikir akan lebih rasa dekat dengan penciptaNya.

"sesungguhnya dalam penciptaan tata kerja langit dan bumi, malam dan siang, bahtera yang berlayar dilaut dan apa yang Allah turunkan dari langit berupa air, lalu dengan air itu dia hidupkan bumi sesudah matinya dan dia sebarkan di bumi segala jenis hewan dan pengisaran angin dan awan yang dikendalikan antara langit dan bumi, sesungguhnya terdapat tanda-tanda ke-Esaan dan kebesaran Allah bagi kaum yang berpikir".

(Qs. Al-Baqaroh : 164).

Semester baru sudahpun bermula dan ini juga akan menjadi semester terakhirku di sini. Harapanku tetap sama iaitu menjadikan semester kali ini lebih baik dari yang lepas dan menggunung harapan aku juga utk menjadikan semester ini terpahat di pemikiranku. Hampir 5 tahun aku berkelana di negara orang, kini sudah tiba di penghujung jalan. Semoga ini yang terbaik dariku, utk ummah.

Tuesday, January 29, 2013

Aku dan cincin RM7K

Hari-hari percutian ini aku lebih menghabiskan waktu di rumah. Teman ayah dan teman mak. Kebanyakan masa diluangkan di masjid-masjid terutama sekali pada waktu selepas solat magrib kerana mengikuti kuliah. Alhamdulillah,di negeri yang permai ini, para ustaz dan ilmuan yang hebat tidak sukar dicari.

Khamis lepas aku sempat menemani ibuku ke Habib Jewel, katanya nak cuci mata jerr. Aku bukanlah seorg yg meminati brg2 kemas,tp tidak salah untuk meneliti hasil seni ukiran buat tatapan mata. Lalu, aku disapa oleh salesgirl yang bernama Mira, " cik,nak tengok yang mana?" aku disapa dengan mesra,tak sempat aku nak balas terus dia bawa keluar set cincin. Rasa serba salah pun ada, mane laa aku nak beli cincin, x minat pun, tp aku cuba berlakon konon2 nak amik hati . "ermm" mata sambil melihat-lihat cincin yang berkenan. "cuba tgk yang ni" aku tunjuk pada cincin emas putih yang bertahtakan berlian."hmm cantik nih, simple dan elegance". "Sekarang nih ade sales Tahun Baru Cina, so ade 50% diskaun" semangat cik adik nih promote. Aku dengan yakinnya bertanyakan harga "Hmm nih brape?" Mira membalas "ouhh yg nih lepas diskaun RM7500....saya tgk bila cik pakai sgt sesuai". Dalam hati aku perghhhhhhhh RM7500?? after less?? hahahha. (cerita berhenti kat sini sbb byk lagi aksi berlakon aku)

Dalam kereta, "Ma, tadi org tu offer cincin, bile tanye harga, die ckp RM7500..perghh cmne laa die bleh offer kat Fadh, Fadh nih ade gaya cam org nk beli cincin ke?" sambil geleng-geleng."Haa tuhlah, nak bile nak berniaga,  tak bleh prejudice". bla bla bla bla mak aku bertazkirah. Sambil memandu,otak aku nih x bleh fikir byk,selain fokus kat jalan, aku hanya fikirkan perkataan mak yang disebut tadi iaitu prejudice. 

Prejudice atau dalam Bahasa Melayu , prasangka bermaksud anggapan dan pendapat yang kurang menyenangkan atau penilaian negatif yang tidak rasional, yang ditujukan pada individu atau suatu kelompok tertentu (yang menjadi objek prasangka), sebelum mengetahui, menyaksikan, menyelidiki objek-objek prasangka tersebut.

Aku cuba relatekan dengan kehidupan sebagai daei. Jika disebutkan daei, personaliti yang ingin aku timbulkan disini ialah Mus'ab Bin Umair yang hidup bersama-sama dengan rencah kehidupan baginda Rasulullah SAW.  Baginda telah bulat hati untuk melantik Mus'ab sebagai duta Islam pertama untuk dihantar ke kota Madinah. Mus'ab sedar akan tanggungjawab yang berat itu dan dengan penuh tawakkal beliau terus ke kota itu. Kesungguhan itu diceritakan apabila setiap pintu rumah di Madinah beliau ketuk untuk menyampaikan syahadah.Cuba bayangkan, kota Madinah yang penghuninya ramai itu disapa oleh Mus'ab. Alhamdulillah, dengan sifat jujur dan kesungguhan beliau, telah ramailah penduduk Madinah yang memeluk agama Islam. Itulah sifat kesungguhan beliau, duta Islam yang mempunyai cita-cita yang tinggi.

Itu merupakan kisah Mus'ab dan aku percaya banyak lagi cerita para sahabat yang hebat boleh dijadikan teladan dalam penyebaran Islam.

Suka aku mengajak para pembaca sekalian untuk membayangkan, jika dalam hati kecil Mus'ab ini ada sifat prasangka? Mampukah beliau menerima tanggungjawab sebagai duta? Mampukah beliau melangkah kaki ke kota Madinah? Mampukah pintu-pintu penduduk di Madinah diketuk oleh beliau? Mampukah penduduk Madinah yang pada mulanya hanya sekelompok kecil sahaja yang memeluk Islam, kini berkembang banyak?

Sudah tentu tidak, kerana dengan perasaan prasangka (seperti yang dimaksudkan diatas) sudah tentu Mus'ab akan menolak tawaran itu kepada sahabat-sahabat lain. Lahirnya prasangka dalam hati seorang hamba Allah sebenarnya memperlihatkan kelemahan hamba itu sendiri, kerana racun prasangka boleh merosak seseorang hamba itu  sehingga hati dan fikirannya selalu dibayang-bayangi rasa curiga. Lemahnya hubungan dengan Allah SWT menyebabkan lahirnya sifat prasangka, kerana hati kita sering dicucuk oleh syaitan yang sentiasa mencari peluang untuk merosakkan dakwah islami ini.

Apa yang dikatakan al-quran ttg prejudice (prasangka) ini??

“Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebagian prasangka itu dosa"       
                                                                                                                                   Al-Hujurat: 12

Kadang-kadang kita terpaksa akui, kita selalu berprasangka. 

Kita nak tegur orang untuk rapatkan saf tapi tetibe rase cam, xpelahh nnt pandai-pandai laa die, xkan die x tau kene rapatkan saf.

Sepupu kita tidak solat dan kita hanya melihat. Lalu timbul , xpelahh nnt ade aa tuh org tegur.

dan berbagai-bagai lagi alasan yang kita bagi untuk menyedapkan hati kita sendiri.

Astagfirullahalazim...

Begitulah salesgirl tadi, jika dia berprasangka kat aku, dah tentu dia tak offer ape2. Aku nak beli atau tidak itu lain cerita, yang pasti tanggungjawab dia untuk berusaha promote kat aku dah selesai.

Bagaimana dengan kita sebagai daei????

.....................................................................

                                                                                                                     

Monday, January 14, 2013

Perlahankan langkahmu

Fuhhhh alhamdulillah, kesyukuranku terhadap Allah SWT terhadap segala nikmat yang diberi.

Akhirnya dapat juga aku keluar dari 'kepompong' kesibukan dan hiruk pikuk manusia di Beijing.

Pulang ke rumah memberikan aku seribu makna untuk aku bermuhasabah terhadap apa yang berlaku pada semester yang lalu. Selain itu turut aku merasakan ketenangan jiwa dari kesibukan kerja-kerja study dan sebagainya. Rase cam fuhhhh , 'release' semua.
Sungguh waktu berlalu begitu cepat, sgt-sgt cepat. Semalam berada beribu batu jauh di Beijing, tapi pagi ini mampu memakan nasi berlauk ikan ayer di Kota Bharu.

Jika pada bulan 8 lepas,aku ditanya oleh saudara mara "Brapa lame lagi kat Beijing?" aku menjawab "setahun lagi". Namun kini berubah, jika ditanya pasti aku menjawab "Satu semester lagi". Cepat, begitulah masa tanpa kita sedar telah memakan usia.

Jika dahulu belakang rumah dipenuhi semak samun, hari ini bangunan tinggi cuba dipasakkan.

Jika dahulu aku boleh bergurau mesra dgn pakcik jiran sebelah, mahupun dgn tok bilal , hari ini hanya fatihah yang mampu ku berikan.

Sungguh, semuanya berlalu dengan begitu cepat.

Semuanya mahu laju dan cepat,dari segi pengangkutan,perhubungan,pembangunan. Belum pun lampu isyarat bertukar hijau, terus menekan pedal minyak utk memecut.Persoalannya,apakah yang dikejar manusia ini??

Lihatlah wahai manusia, lihatlah disekelilingmu. Sememangnya manusia ini selalu bersifat terkejar-kejar.



"Dan manusia seringkali berdoa untuk kejahatan sebagaimana kebiasaannya dia berdoa untuk kebaikan. Dan memang manusia ini bersifat tergesa-gesa." (Al-isra`:11)

Namun disebalik kesibukan dan sifat manusia ini yang terkejar-kejar, telah pun memberi kesan kepada jiwa manusia itu sendiri.

Iaitu jiwa manusia menjadi kosong,lemah dan terus sepi kerana jiwa itu terus dihimpit perasaan yang tertekan dan terus tertekan.

Hari ini, 'perlahan' itu lebih reflek kepada benda negatif. "ishhhh perlahan giler kete dpn nih", "mak aih slow giler internet"itulah luahan-luahan yang terpacul dari mulut kita dan dalam tidak sedar kita rasa tertekan dengan keadaan ini.


Hari ini manusia semua terkejar-kejar, ke sana dan ke sini tetapi apa salahnya kita perlahankan sebentar langkah kita,cuba belajar untuk lebih bertenang,rileks,chill dan kerana apakah sebab kita asyik nak cepat?? Nak cepat solat? nak kejar waktu solat? Takut nnt terlepas solat berjemaah??

Ouh tidak!!Jgn hendak berdalih,hakikatnya itulah perkara yang manusia sering lengah-lengahkan.

.....Wahai manusia,berehatlah seketika.....

Berfikirlah sejenak, perlahankan langkahmu.Berilah tubuh badanmu dan jiwamu vitamin qalamullah,zikrullah yang sepatutnya. Solatlah sunat dhuha walaupun 2 rakaat dan duduk berzikir seketika itu lebih menenangkan jiwa.Kosongkan minda daripada kesibukan yang dikejar-kejar.

Bajaklah imanmu,sucikan dosamu, wangikan akhlakmu,

Agar rohmu,jiwamu,aqidahmu menjadi kuat,tegap,kukuh...

Kerana ini semua merupakan persiapan ruhiyah bagi menempuh jalan yang panjang ini...

"Manusia diciptakan tergesa-gesa. Kelak akan Aku perlihatkan kepadamu tanda-tandaKu.Maka janganlah kamu meminta aku menyegerakannya" Al-Anbiya:37


Perkongsian kali ini tidak lain hanyalah aku melihat dari sudut persepktif diri sendiri yang belajar di kota metropolitan yang besar pulang ke suasana kampung yang tenang dan aman damai. Ini merupakan satu jurang perbezaan yg sgt ketara bagi aku.

Tidak seperti dibandar sana,

Masing-masing ingin laju,cepat,segera. Begitu juga dalam kesibukan aku nk menyegerakan kertas kerja thesis aku baru-baru ini menyebabkan aku rasa 'sesuatu' yang tertinggal. Iaitu jiwa aku.

Astagfirullahalazim.

Ini merupakan ketentuan Allah SWT membawa aku pulang ke rumah untuk menilai semula kehidupan yang aku lalui agar aku lebih bertenang,lebih bergantung kpdNya,lebih tertumpu kpd ibadat, ibubapa dan masyarakat agar iman pun turut 'gemuk'.

Kerana tidak kira dimana , bila-bila masa, tugas kita sebagai ubudiyah atau hamba (51:56) dan khalifah (2:30) mesti ditunaikan.


Perlahankan langkahmu,
Selamat bercuti!

Wednesday, January 2, 2013

Winter wida`

Alhamdulillah, aku panjatkan kesyukuran kpd Allah SWT, hmpir sbulan aku x menaip..(fuhh)

Sekarang nih betul2 dah masuk winter, pokok smua dah togel, sungai semua dah beku , org smua dh start selsema..huhuhuh penangan winter..

Sejak 5 thn kat Beijing , inilah winter paling sejuk dan paling byk sekali turunnya snow..hmm mmg btullah tuh..

mmg betullah tuh, ini menunjukkan winter kali ini merupakan winter wida` (terakhir) buat ku.

Perasaan turunnya snow yang pertama pada tahun ini sgt2 excited, seolah-olah mengimbas kembali pengalaman pertama kali main snow pada tahun 2009.

Sgt-sgt seronok,apatah lagi keseronokan ini dikongsi bersama adek2 yg baru smpai..Post2 facebok serta instagram diorg smua penuh gambar snow.


Istana 4 tingkatku putih diselebungi salju yang suci 
Selepas subuh, terus aku capai kameraku utk merakam suasana salji di pagi hari. Best sbb byk salji yang belum terusik
Radi,Faezy,Fauzan , makhluk yang excited pada pagi Jumaat tersebut

Di hening pagi itu, aku rindu akan tempat aku beristirehat, iaitu Yiheyuan atau Summer Palace. Tempat kegemaran yang penuh ketenangan. Melihat tasik yang luas, bukit yang menghampar di atas bumi dan istana di atas bukit merupakan susunan yang cantik bukan sahaja di mata, tapi juga di hati. Ditemani roomate terchenta, Sudin dan adek junior Faezy, kami bertiga menaiki bas 374 hingga ke stesen terakhir.

Pemandangan di Yiheyuan ini lain dari sebelum ini. Kali ini, kabus yang tebal menyelimuti tasik dan kadar penglihatan sangat rendah sampaikan tak nampak istana yang selalunya tersenggam indah atas bukit.

Sudin dan aku, kali terakhir kami berdua di sini ialah 5 tahun lepas time lawatan sekolah sewaktu foundation.


Silap2 bleh jatuh dalam tasik beku
 

 
Menunggu untuk berdating dengan 'qurratul ain' ku di sini.

Pemandangan dari bilik 


Bila dah masuk winter, malam jadi panjang, siang jadi pendek.

Waktu maghrib ialah pada pukul 4.50ptg , syuruk waktu 7.40pagi..

Waktu malam yang panjang ini , sangatlah bermakna bagi manusia yang berfikir ttg kejadiannya. Rajin-rajinlah mentadabbur makna ayat al-quran kerana terdapat banyaaakkkk ayat2 yang menyuruh manusia memikirkan ttg kejadian malam ini. Antara ayat yang ingin disentuh ialah ;

"sesungguhnya kejadian langit dan bumi , dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal " Al-imran :190

"Allah menukarkan malam dan siang silih berganti, sesungguhnya yang demikian mengandungi pelajaran yang mendatangkan iktibar bagi orang yang celik penglihatan (hatinya) " An-nur:44

Ingatkah lagi akan surah al-muzammil? 

"Wahai orang yang berselimut"
"Bangunlah solat tahajjud pada waktu malam,kecuali sebahagian kecil"

Nampak x kaitan kejadian malam dengan ibadah yang best nih?? Dengan waktu malam yang panjang inilah masa untuk kita semua menguatkan jiwa-jiwa kita untuk mengukuhkan jiwa dan iman kita terhadap pencipta kita. Mujahadah, kekuatan, kecekalan kita semuanya bersumber dari solat tahajjud ini. Jika tidak manakan pula Nabi Muhammad SAW dan para sahabat turut qiam pada waktu malam lebih-lebih lagi dalam keadaan perang. Kegagahan seseorang itu dapat dinilai dengan sejauh manakah dia mampu mengangkat selimut yang tak sampai 1kg walaupun hakikatnya di gym angkat dumbell 20kg bukanlah menjadi masalah buat seseorang itu (wahhh,menampar diri sendiri).Disinilah merupakan kayu pengukur yang tepat untuk menilai kekuatan.

Cuba bayangkan,
Dalam keadaan malam yang sunyi, tatkala orang lain sedang enak dibuai mimpi indah, hanya kita sahaja yang  bangun untuk menyembah,mengadu,merintih kepada yang Esa. Dating secara privacy denganNya tanpa sebarang gangguan, alir mata yang mengalir laju , hati yang kering tandus menjadi basah , sedikit sebanyak meluntur gugur dosa-dosa dan karat-karat jahiliyyah...ummppphhhhh bertapa nikmatnya waktu itu.
Waktu-waktu seperti inilah sangat mujarab untuk berdoa kepadaNya dan apa lagi yang memberatkan kita untuk berdoa sedangkan doa-doa dan permintaan dari hambaNyalah yang dicintaiNya.

Berdoalah kepadaKu,nescaya Aku perkenankan bagiMu,sungguh orang-orang yang sombong tidak mahu menyembahKu akan masuk ke neraka jahannam dalam keadaan hina. Gafir:60

Sedikit perkongsian dari aku untuk kita semua ambil ikhtibar lebih-lebih lagi diri aku yang masih banyak kekurangan ini..ouh yea sekarang dah masuk 2013 kan??berlalu sudah 1 tahun yang singkat, kini menyapa pula tahun yang baharu.

Apa guna melangkah ke tahun baharu tetapi diri kita masih ditampuk yang sama.

Apa guna melangkah ke tahun baharu tetapi diri kita masih lagi dibuai mimpi yang x kemana.

Apa guna melangkah ke tahun baharu tetapi amalan kita masih tidak mampu membawa kita ke syurga.

Katakanlah (Muhammad), 'Apakah perlu Kami beritahukan kepadamu tentang orang yang paling rugi perbuatannya?'

(Iaitu) orang yang sia-sia perbuatannya dalam kehidupan di dunia, sedangkan mereka mengira telah berbuat sebaik-baiknya. 

Mereka itu adalah orang yang mengingkari ayat-ayat Tuhan mereka dan (tidak percaya) terhadap pertemuan denganNya. Maka sia-sia amal mereka..."

[al-Kahfi, 18:103-105]


Sama-sama kita mendoakan agar tahun baharu ini menjadi lebih bermakna dalam kehidupan kita

Selamat datang 2013!

Saturday, December 8, 2012

Warnai kehidupanku, kehidupanmu

Waktu itu, usiaku sudah melangkah ke hadapan..

Ia berlari, terus berlari, meninggalkan masa-masa yang berlalu..

Namun,aku terus memohon, berkatilah usia ku...

Itulah waktu yang terus berlalu.

2 Dec 2012, usiaku melangkah 22 tahun, Alhamdulillah, tanda kesyukuran kepada Yang Maha Kuasa memiliki alam serta waktu. Yang Khaliq, menciptaku 22 tahun lepas dan bakal mengembalikanku ke pangkuanNya bila-bila masa.

Terima kasih kepada yang memberi ucapan, dan juga yang menyambut hari itu. Jazakumullahukhairan kepada kedua-dua bulatan gembiraku, iaitu 'Kurma Madu' dan 'Kami Gembira' (nama x official) yang membuat surprise malam itu, unexpected.

 1st round celebration oleh sahabat Kami Gembira




2nd round celebration oleh sahabat Kurma Mentega

Kurma mentega merupakan makanan sunnah Nabi Muhammad SAW, sedap dan lemak berkrim.Harapnya bulatan ini juga mampu memberikan rasa enak dan kepuasan menjilat jari,insyAllah.



Hadiah dari sahabat2 seperjuangan serta ucapan yang begitu mencuit hati dan senggama minda.


Aku merenung diriku, 22 tahun hidup dibumi ini, bernafas tanpa segan silu. Allah tanpa henti-henti memberi nikmat kepada kita. Namun, sejauh manakah kita menghargai nikmat ini. MasyAllah. Aku tahu, dengan umur ku ini, dengan nafasku ini, semuanya adalah ujian daripada Allah. X caya?? tgk ayat ini.


"Ini termasuk kurnia Tuhanku untuk mengujiku, apakah aku bersyukur atau mengingkari (nikmat-Nya). Barangsiapa bersyukur, maka sesungguhnya dia bersyukur untuk (kebaikan) dirinya sendiri, dan barangsiapa ingkar, maka sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya, Maha Mulia."
[an-Naml, 27:40]


Amacam?? Inilah ujian umur terhadap diri kita, dengan umur kita yang panjang ini, adakah kita masih lagi berjalan di atas muka bumi ini dengan tunduk, masihkah kita membasahi iman kita dengan kalimah rabb..jika ya, maka bersyukurlah,Allah masih memelihara kita. Namun jika masih lagi bermaksiat,leka dengan 'hiasan2' dunia , maka cepat2 lah bertaubat kepadanya kerana keingkaran kita itu menjurus kepada kemungkaran rabbulalamin.

"Dan kehidupan ini hanyalah permainan dan senda gurau. Sedangkan negeri akhirat itu sungguh lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa.Tidakkah kamu mengerti?"

[Al-an`am :32]

Teringat kata-kata seorang sheikh iaitu ;

"Aku tidak pernah menyesali sesuatu lebih dalam dari menyesali suatu hari, di mana matahari sudah terbenam, dan umur aku berkurang, namun amal aku tidak bertambah"

Semoga kita tergolong dalam kalangan orang-orang yang mengerti akan umurnya bukan semakin muda, bahkan semakin tua, dan amalannya bukan sedikit bahkan semakin bertambah,insyAllah.Kata orang-orang zaman dahulu, "sedikit-sedikit,lama-lama jadi bukit". Kita konsepkan ia dalam konteks pahala,Jom!

Terima kasih ibubapaku,abg2ku, teman, sahabat, murabbi kerana telahpun mewarnai kehidupanku. Aku harap kehadiranku ini juga mampu mewarnai kehidupanmu :)





***Happy 5th anniversary to this blog , Fadhtastic. Apa kesudahkan kau bila ku pulang ke Malaysia nnt wahai blog.

Saturday, December 1, 2012

Perrrek-tikal 2.0

hari ini aku nak menceritakan pengalaman aku semasa preekkktikal dalam kelas adik2 junior minggu lepas. Alhamdulillah ini merupakan satu pengalaman yang sangat best untuk dikongsi. Menjadi seorang cikgu bukanlah bnda mudah. Mungkin kata orang "alahaaii mengajor jer pun..bunyi loceng balik lerr" perghhh sedapp sembang. Belum cuba belum tahu bro...

Pukul 1pagi, aku masih besengkang mata untuk siapkan rangka mengajar setelah rangka mengajar aku yang mula2 buat kene betulkan semula

Pagi tuh, Isnin 26 November, kelas pertama aku pada pukul 10-12 tghari. Kami ditugaskan untuk mengajar selama 2 jam setiap seorang. Malam tuh, aku agak nervous kerana otak aku membayangkan keadaan hari pertama mengajar (ngeri). Tapi, pagi tuh, semuanya hilang, seolah2 xde ape2 akan berlaku pada hari tuh. ALhamdulillah, ini yg aku nak, sbb aku tau bile nervous, smua yg kita plan aku berterabur. Jadi,pada pagi itu, aku dgn bergayanya melangkah kaki sebagai guru (poyo gilak).


Kringgggggg...loceng berbunyi menandakan kelas waktu ketiga dah bermula. Peralatan mengajar aku sudah pun aku siap susun kat atas meja nih..haaa nih aa meja guru..bangga seyh! gagagaggaa
Ini merupakan pandangan dari depan sebelum aku memulakan kelas.
Ehem...mulanya,bile aku dah start berdiri, smua mata duk pandang aku...blur kejap, sbb smua sedang menanti2 untuk aku memulakan kelas.Hahhahah
Aku memulakan kelas dgn bertaaruf diri aku. Time nih aku tulis nama aku kat depan, pastu diorg ramai2 sebut "oouhhh Feiyade Laoshi!" (Cikgu Fayyadh)..bapak aaa bangga gilerrr weyh orang panggil aku laoshi..muahhahahahha syok sndiri kt depan. Time tuh aa self-estime aku meningkat dan aku terus mengajar mcm biasa. Pengalaman memberi 'talk' sebelum ini sedikit sebanyak membantu aku untuk mengawal audience(student) dan mengawal suasana kelas. Aku diberi tugas untuk mengajar bab baru iaitu bahagian pembendaharaan kata .Namun aku tahu byk lagi yang perlu dibaiki dari segi penyampaian dan juga tulisan di papan hitam (yg nih paling failed) hahahah..Tapi walaubagaimanapun aku sgt enjoy semasa mengajar, sbb perasaan melihat pelajar phm adalah suatu kepuasan (xtau aa kot2 diorg berlakon faham). Tapi overall bagi aku ok jer laa kot, sbb tup tup tup masa 2 jam pun berlalu begitu saja..kejap jer..heheh dan aku amat berterima kasih kepada anak-anak muridku di kelas 马来三班 yang sgt aktif dan sporting,lepas ngajar tuh, rase cam nak ngajar lagi.heheheh..thumbs up!
time aku ngajar, aku di' observe"  oleh guru penyelia yang duduk kat belakang time ngajar. Tapi, ade aku kisah? khakhakhkhkhkh

Lepas aku ngajar plak, tiba giliran classmate aku mengajar, time nih aku plak duk kt blakang tgk diorg mengajar..huhuhhu layannn

Fareez mengajar bahagian dialog
Sheikh mengajar bahagian tatabahasa
Afiq mengelolakan bahagian latihan







Turut dipostkan kat sini gmbar2 rakan2 seangkatan ku yang lain mengajar di kelas yg lain.





Gambar ceria kanak-kanak ribena. Nih waktu hari terakhir kami bersama selama 3 minggu.Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar. Semoga sahabat-sahabat sekalian dapat menguasai bahasa mandarin dengan cepat dan dapat diaplikasikan dalam kehidupan seharian dan juga berbakti kepada agama dan seangkatan dengan nya. Percayalah,coretan ini  satu hari nnt menjadi sebuah kisah klasik untuk masa depan.