Saturday, September 15, 2012

Aset baharu

15 Sept 2012, Sabtu.

Hari ini kami menerima 'aset baharu' negara seramai  82 orang . Mereka dipecahkan kepada 2 universiti ; Beijing Foreign Studies University (BFSU) & Beijing Language n Culture University (BLCU) dan seramai 46 orang bakal menghuni di uni aku yang tercinta ini. Dari jumlah 46 orang ini seramai 13 orang lelaki dan 33 orang perempuan yang tiba di bumi Beijing pada pukul 6.30pagi hari ini. Mereka dijemput oleh dua orang wakil pelajar kami iaitu Hafizi dan Ahmad, mereka berdua awal pagi lagi sudah bersiap sedia untuk menyambut pelajar-pelajar baharu ini di Lapangan Terbang Antarabangsa Beijing, Terminal 2.


sementara menunggu ketibaan pelajar-pelajar baharu ini, wakil pelajar kami bertungkus-lumus menyiapkan 'goody bag'
ini merupakan bahagian pengurusan asrama..aku melihat mereka dgn gigih sekali cuba mengatur bilik pelajar-pelajar baharu ini
Fauzan dan Zahin sedang menyediakan borang peribadi
Tadaaaaa, nihlah isi dalam 'goody bag' tuh...perghhh mantap, insyAllah dgn adanya bahan-bahan ini, akan memudahkan lagi proses penyesuaian diri mereka sepanjang proses transisi ini. Doakan semoga Allah mempermudahkan mereka.

Tepat jam 8.30 pagi, mereka tiba di BFSU dgn beg-beg yang muatan penuh..hehehe
abang dan kakak turut menolong meringankan beban mereka..bak kata tv3, hulurkan tangan ringankan beban ,ahaks!
wahh ini senior2 yang menyambut mereka di asrama.
Mr.Presiden ,Luqman Najib turut turun padang hari ini. 
(beliau bukan anak PM 1 Malaysia,sekian)
Kesian adik-adik, letih jer muka setelah penerbangan 6 jam

Weeeeee!!
 
Sepanjang aku sambut junior, teddy bear ini mmg menjadi barang wajib untuk dibawa, mungkin adik2 perempuan tak tau yang kat China nih teddy bear besar gajah pun ade dijual.
Pelajar-pelajar berkumpul di kaunter untuk proses pendaftaran bilik
Proses pendaftaran sedang berlangsung
abg2 yang gagah lagi perkasa menolong adik2 dengan mengangkat bagasi yang paling kurang pun 25kg ke tingkat 3. Wahhh mereka nampaknya berpuas hati dgn kemudahan asrama yang disediakan.

Wahh secara keseluruhannya, aku sangat berpuas hati dgn layanan diberikan terhadap mereka. Mereka ini telah pun disantuni semenjak mereka bersetuju menandatangani kontrak dgn KPM untuk meneruskan kursus ini.Sejak itu, mereka diberi pendedahan ttg kebudayaan, brg keperluan utk dibawa dan turut dibekalkan dgn nasihat ttg fiqh solat di luar negara daripada abg2 n akak2 senior seperti yang terdapat di blog berikut ;


Sangat sempurna sekali, mengimbas kembali memori 4 tahun lepas, tiada siapa yang  'guide' aku sblm fly memandangkan aku ialah dari batch pertama Mara, oleh yang demikian, aku pergi tanpa sebarang gambaran yang jelas ttg kehidupan di sini (ouhh sedih skali).Cumanya aku dinasihati oleh seseorg utk bawa stok Milo yg byk kerana kat sini Milo tak sedap (true story,LOL) . Oleh yang demikian, kami mengambil inisiatif untuk memastikan perkara ini tidak berulang lagi dgn menyediakan semua kemudahan kepada pelajar-pelajar yang baharu datang supaya mereka cepat menyesuaikan diri di negara Mao Ze Dong ini. Aku akui aku sangat cemburu sekali, dan anda harus benar-benar bersyukur. Jika ada ibubapa pelajar baharu yang melihat blog ini, anda jgn bimbang kerana anak anda berada di tangan yang selamat, insyAllah.Nasihatlah anak-anak anda  supaya menjaga hubungan dgn Allah SWT selain nasihat utk shopping kain, handbag, henfon ciplak untuk anda,peace no war!

Akhir kata, selamat datang Fadhtastic ucapkan kepada adik-adik untuk meneruskan pengajian selama 5 tahun di bumi Beijing ini. Kuatkan azam, teguhkan niat belajar bahasa Mandarin. Semoga anda semua cepat menyesuaikan diri dengan keadaan di China, insyAllah anda akan dibimbing oleh wakil pelajar dari persatuan kami.


"al-quran ini adalah penerangan bagi seluruh manusia, 


dan petunjuk serta pengajaran bagi orang-orang yang bertaqwa"
al-imran : 138

Biye Le !

毕业了!(biye le)
*sudah grad!!!

itulah yang diucapkan oleh senior aku pada 30 Jun lepas...ingat lagi, masa mula2 dulu 5 tahun itu satu penungguan yang menyeksakan, tetapi inilah kuasa masa, berlalu tanpa ada siapa pun mampu memberhentikan ia. 5 tahun sudah pun berlalu, kini ijazah Degree in Teaching Mandarin as Second Language sudah pun berada di dalam genggaman mereka. Wahh, sgt bergaya sekali, hari itu menjadi sejarah kerana mereka merupakan perintis batch pertama dalam Kursus Teaching Mandarin as Second Language. Alhamdulillah, mereka lulus dan kini mereka sudah siap sedia berkhidmat untuk rakyat Malaysia. Tahniah!




 
hahahah ini gmbar batch 08 dan batch 09 (aku) semasa trip buat kali pertama ke ChengDe.
4 tahun yang lalu....
aku dan Harith, semasa di atas bumbung main salji di Fakulti Bahasa Mandarin.



****gmbar diatas dicopy dari sahabat..aku x ade time diorg grad sbb time tuh aku balik awal sbb abg aku kawin :)

Friday, September 14, 2012

Disini kita bernokhtah.

Tarikh : 27.6.2012, Rabu

hahahha mungkin post ini agak lapuk, tapi bagi aku kalau x post bnda nih, mmg hilanglah satu peristiwa penting yang terjadi kat uni aku nih..hahaha sori lah , dulu x dpt post awal2 sbb kekangan final exam yang melanda macam ombak rindu pada waktu itu..huhuhu

Ini merupakan majlis  Malam Graduasi khas untuk pelajar lelaki batch 08. Untuk pengetahuan umum batch ini mempunyai pelajar seramai 10 orang (3 lelaki dan 7 perempuan) yang dtg ke China pada tahun 2007 dan telah grad pada tahun 2012. Jadi, malam tuh kami sambutlah untuk meraikan senior-senior kami ini yang telah selamat bergraduasi.Majlis ini diadakan secara santai ditingkat 4 bangunan asrama kami, huhuhu sini jer laa nk buat prgram hahhaha.Tahniah kerana telah berjaya menghabiskan program ini selama 5 tahun di bumi Beijing ini. Skg kalo tgk status fb diorg smuanya cam "ouhh rindunye beijing" hahahah...

antara pelajar yang hadir pada malam itu..tgk laaa siap dgn riben n belon lagi!! smart gitu!

ini namanya Gan

ini namanya Harith, satu-satunya pelajar lelaki Muslim dlm batch tuh..teringat lagi die nih laa yg smbut aku 4 tahun yang lepas :)

haaa nih Soo Yi Jie, seorg yang peramah, sedap buat sembang dgn die..aku dulu pernah gi kelas melukis lukisan cina sama dgn dia n dia pun byk bagi tunjuk ajar kat aku.

Antara tetamu yang hadir, disebelah kiri ialah Prof.Taib selaku Pemegang Kerusi Bahasa Melayu di BFSU dan paling kanan ialah Abang Azam ,wakil dari kedutaan.

Ini pulak wakil yang datang untuk isi perut :P

Sedikit persembahan malam itu



seperti biasa, inilah wajah-wajah ceria kami disini!! Happy go lucky!

Alhamdulillah, majlis yang simple tapi meriah ini jalan dgn lancar sekali,yer mungkin tidak sehebat malam graduasi di tempat2 lain, namun aku yakin suasana pada waktu itu sgt best sekali sbb dpt enjoy puas2. Terima kasih atas kerjasama semua pihak terutama sekali pihak yang telah menguruskan majlis ini.Tahniah sekali lagi kepada sahabat-sahabat aku yang dah grad, dan selamat berjuang di bumi Malaysia sebagai guru.InsyAllah 1 tahun lagi aku plak menyusul...hahahhha

*x sanggup membilang hari ^_*

Thursday, September 13, 2012

Nafas seorang senior

Hummmmmm ( tarik nafas panjang )

Yeahhhh at last dapat gak nk bukak blog ini setelah jari jemariku ini gian nak menari diatas papan kekunci ini..wiiiiiii, alhamdulillah pada 8 Sept 2012(2 hari sblm kelas) aku selamat sampai di bumi Beijing ini setelah pulang ke tanah air bercuti selama 2 bulan lebih..puahh hati cuti kali nih, checklist aktiviti di Malaysia 90% settel..skg sudah tiba untuk memulakan kelas dengan nafas yang baru...ouhh kali ini mungkin nafas sebagai senior yang paling superrr sbb senior aku batch 08 baru je 'Back For Good' (BFG) pada sem yang lepas..hmm

Aku baru jer nk semangat gi kelas hari Isnin hari tuh, tetibe bile tgk jadual tup tup aku xde kelas hari senin..huhuh goyang kaki lerrr nampak gaya..hahhaha jadi kelas aku untuk semester ini mula pada hari Selasa  dan aku sungguh rase selesaaa


Kami berempat memulakan kelas...sorg lagi 'syahid' di asrama pada hari pertama...kontroversi btul

gaya masing-masing di pagi hari yang hening..haa aku nk bgtau korg satu benda..bnda nih selalu terjadi setiap kali lepas cuti yang panjang...iaitu masing2 cam rase kekok bile nk bersembang terutama sekali pada hari pertama camni,huhuhuhu


Ini cikgu aku, name die 余求真 (Yu Qiu Zhen) yang mengajar subjek 汉语概论 ..hmm x reti nk translate dlm BM tp subjek ini mengenai sejarah evolusi tulisan cina (hanzi) , cara sebutan huruf-huruf dgn betul , dan byk lagi yang berkaitan dgn tulisan dan sebutan..pndai2 aa korg kategorikan ini sebagai subjek ape..hahahah tapi cikgu ni mmg style, die x suh pun hafal2 bnda dlm buku ini, dan exam pun siap bleh bukak buku. Alasannya ialah die nk sume student fhm ape yang die ajar, sbb yang tu paling penting..perghh cikgu nih mmg terbaik laa!

basikal byk parking kat tingkat bwh bangunan

haaa nih port biasa utk lepak bile time rehat..sembang2 dgn mmber2, hilangkan boring, tukar udara

Ini pulak cikgu 汉语 (Chinese comprehensive) aku nama die 杨旭 (Yang Xu) cikgu kelas baru aku..aku x berapa kenal die nih, tp setakat ini ok laa kot, sedap jugak lerr nk buat menyembang.

Ouhh pening2 bile baca teks yang panjang ini setelah 2 bulan cuti...toooiinggggg

Haaa ok, nih cikgu 口语 (Chinese spoken) aku, die nih pernah ajar aku sem lepas mase kelas elektif, tapi aku kene banned dgn die sbb x byk bukak mulut , yer aa dlm kelas die tuh ramai gler student especially Korea yang slalu pot pet pot pet...kali nih die jadi cikgu subjek yang wajib amik, dan pada hari pertama, aku terus diganyang..

Cikgu Xia :"Saya tidak pernah dgr awak cakap dalam kelas pada sem lepas, hari ini saya bagi 5 minit spesel utk awak bercakap".

Aku : "cikgu, biar betik??" (blurr)

hmmm, tapi ape2 pun kelas nih mmg best

Ok, seterusnya, ini subjek baru untuk aku.. Cikgu nih ajar subjek geografi China, dan subjek geografi mmg aku minat gler sbb aku suke tgk peta2 nih..heheheh

Dan inilah universiti aku, huhuuh cunn dgn hiasan yang membunga di depan pintu masuk, membangkitkan lagi semangat dan perasaan untuk belajar..hahahhahahahahhahhahah

Doakan lah semoga sem ini lebih baik dari sem yang lepas..

**Setiap jam,minit dan saat, sgt berharga lebih daripada cairan emas yang menitis.

Tuesday, June 19, 2012

一路顺风! Adios!

19 Jun 2012, Selasa

Mode : Hari yang panas pada musim panas yang bahangnya membakar kulit. Hari nih rasenye agak panas, keluar kejap dah berpeluh...

Xu Xiao Feng,itulah nama cikgu kelas kami. Seorang cikgu yang baik, educated dan sangat pandai tgk spek pun dah tau  .Beliau juga seorg yang sgt sistematik, buat kerja semua tersusun, sentiasa menyediakan plan-plan backup.Kalau kami ade problem terutama sekali dgn asrama, pelajaran dan kehidupan, beliau akan cuba sedaya upaya utk settlekan. Mula-mula kenal ingatkan beliau seorg lurus bendul , tapi jauh sekali sangkaan, (don`t judge people with their spek thickness ok!) die nih bleh tahan gak kalau bahan org. Seorang yang sesuai utk dijadikan role model guru cemerlang.

Beliau telah menamatkan PhD dalam bidang Ancient Chinese Literature 古代汉语 pada usia yang muda iaitu 26 tahun dan sekarang dgn bergayanya mengajar kami.Mmg respek la sbb utk pengetahuan umum, Ancient Chiense Literature nih nk kaji bahasa-bahasa kuno China yang mempunyai sejarah yang panjang kaw kaw!!!!  Sayangnya, beliau akan mengajar di Korea mulai sem depan selama setahun dan akan pulang smula ke China ketika kami semua dah grad (aaaaaa!).


 jgn tgk kucing, tgk buku-buku dia atas rak kat belakang tuh!!!



Jadi, sebab beliau pun akan ke Korea, jadi hari ini kami bersepakat nk kuar makan sama-sama di Restoran Boston di tgh bandar Beijing nih. Ini merupakan restoran masakan Malaysia, saja bwk sini nk bagi cikgu rasa makanan Malaysia. Tp sygnya, cikgu nih x makan byk, mkn skit jer..kitorg plak yang melantak x ingat!



Banana split sebagai pembuka selera...Nyummy!







Mee kari yang power pedas...menangis weyhhh

Perbincangan serius aku dengan cikgu mengenai perancangan masa hadapan

Sambil bersembang, sambil membahan orang...grrr



                                                              Burpp!!! kenyang...
Credit to my beloved fisheye!

老师,祝你一路顺风!!!

Sunday, June 17, 2012

Kenapa bersedih? Mari beGEmbira!

Bulatan gembira adalah sesuatu yang sgt-sgt gembira.


Bila bertemu, timbul rasa gembira.


Bila berbicara, semuanya mengenai janji Dia yang membuat anda gembira.

Bila makan bersama, makan dengan hati yang gembira.

Bila berpisah, timbul rasa juga rasa gembira. (walaupun ada rasa duka)


Jadi mmg betullah, bulatan gembira mmg betul2 gembira.

Kerana anda datang dan pergi hanyalah kerana si Dia,

tidak lain tidak bukan kerana si Dia ialah tuhan ku dan tuhan mu juga,

Allah Azzawajalla
...



























Rasulullah s.a.w bersabda:”Sesungguhnya dari kalangan hamba-hamba Allah ada segolongan manusia yang mereka itu bukan dari kalangan nabi2 dan bukan syuhada’. Akan tetapi, golongan tersebut sangat dicemburui oleh para nabi dan para syuhada kerana kedudukan mereka di sisi Allah.

Kemudian sahabat bertanya: Apakah ciri-ciri mereka?

Rasulullah bersabda: “Mereka itu segolongan manusia yang berkasih sayang dengan roh Allah ditambah mereka itu tiada hubungan kekeluargaan dan juga bukan kerana hubungan perniagaan sesama mereka. Dan demi Allah sesungguhnya muka-muka mereka itu ada cahaya dan mereka itu di atas cahaya. Mereka tidak takut ketika manusia2 yang lain takut dan mereka tidak sedih ketika manusia lain sedih.”

(hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Monday, June 4, 2012

Summer dan cabaran 1.0

5 Jun 2012, Selasa

Semakin hari semakin panas. Bahang waktu siang semakin membakar kulit, walaupun baru pukul 10 pagi,tapi aku dapat rasakan panasnya ibarat waktu tengahari yang terik pancaran mataharinya.

Subuh??
Semakin hari semakin awal, jika dibandingkan dengan Malaysia, waktu subuh di sini jauh lebih awal. Namun,ianya bukan alasan untuk meninggalkan solat fardhu ini. Pada awal awal dtg dulu, aku fikir sgt mustahil utk bangun terlalu awal setiap hari , namun bila dah besar panjang nih, ianya bukan lagi satu benda yang mustahil. Untuk lebih berfikiran positif, kami lebih menganggap ini satu persediaan untuk qiam pada bulan ramadhan nnt bile balik Malaysia (yeah!)

From June 5, 2012



Sejujurnya, bila tiba musim panas, jadual waktu aku berubah.Terutama sekali waktu malam,kerana aku tidak lagi mampu tidur awal. Kebiasaannya aku akan tidur pada pukul 11 malam namun jadual tidur aku kini berubah,drastik. 11 malam pada musim panas,terasa baru saja lepas isyak, mmg pun sbb kebiasaanya pukul 10mlm baru habis solat berjemaah. Aku tidak mampu melelapkan mata ini,walaupun letih dengan aktiviti seharian. Jauh disudut hati aku, lahir satu perasaan bimbang takut terlepas subuh kalau tidur,dan perasaan ini betul-betul menghantui aku . Buktinya,aku menulis post ini tatkala roomateku sdg nyenyak melayan mimpi.

Aku cuba melenakan mataku, namun pelbagai aneka jenis yang memenuhi benakku.翻来翻去,也睡不好觉. Kekadang tension pun ade, sbb lama-kelamaan ia mengganggu aku utk fokus dlm kelas dan aku semakin lewat dtg ke kelas (haihhh). Tidurku mungkin beberapa jam selepas subuh dan ........



extra tidur time kelas....(terima kasih kpd paparazi yg sudi sent gmbar nih)


Aku percaya, bila masuk musim panas nih, bukan aku sorg jer yang mengalami masalah ini, aku perhatikan kwn2 aku pun ade gak yg kantoi..hhahah...namun post kali ini bukanlah aku nak membebel atau memberi alasan ngantuk etc etc, aku cume nak ceritakan bahawa kehidupan di negara org dan hidup di negara 4 musim ini benar-benar mencabar..musim sejuk dgn sejuknya, musim panas dengan subuh awalnya, malah pandangan mata pun kene jaga juga (sgt2 menguji yerr!)..kdg2 bile fikir semula , syukur lerr byk2 negara kita 1 musim jer sepanjang zaman..hehehh

Ape-ape pun ini bakal menjadi kenangan manis untuk dikenang...



x lame pun,




1 tahun jer lagi.....


zzzZZzzz...ZZzzzz...ZzZzzz
                                                                                                                 2.30am (tgh tunggu subuh)