Sunday, May 8, 2011

Summer : Antara ujian dan kekuatan

Assalamualaikum,

setelah aku perhatikan blog aku nih, baru aku perasan, dah lame dah aku x mngarang..sem nih baru 2 entry yg aku post walhal byk lagi aktiviti@bnda2 menarik yg boleh aku tulis.
Jadi , insyAllah skg nih setelah diberi suntikan oleh mentor aku, Prof Awang Sariyan maka jari-jemari ini lincahlah menekan keyboard. (setelah dipaksa hahah)

Seperti setiap tahun, Beijing akan mengalami 4 musim iaitu bunga,panas,luruh,sejuk. Perubahan musim ini akan mempengaruhi kadar panjang-pendek waktu siang. Sebagai contoh, waktu winter siangnya pendek je, dlm kul 5 ptg lebih dah masuk maghrib dan subuh masih boleh maintain kul 7.30 pagi masih lagi syuruk..best kan?kalo bgn lewat pun masih lagi boleh smyg subuh (bagi aku kul 7pg tuh dah lewat dah sbb kelas kul 8pg..x tau aa korg cmne)

Berbeza pula dgn waktu musim panas. Disinilah keimanan setiap mukmin teruji. Waktu siangnya sgt panjang. Walaupun setakat nih,waktu magrib masih lagi awal iaitu pukul 7.15ptg namun subuhnya semakin hari semakin awal. Untuk pengetahuan umum, subuh masuk pukul 3.20am (9 Mei 2011) . Kalau pukul 5.30pagi tuh mcm dah kul 8 pagi kat msia dah. Tapi walaupun subuh semakin hari semakin awal, itu bukannya 1 alasan utk kita meninggalkan solat subuh. Allah tidak menjadikan sesuatu itu beban untuk kita, malah disebalik awalnya waktu subuh ini ada sesuatu yang Allah ingin menguji kita antaranya kekuatan mental. Sejauh manakah kita menyerah diri kepada Allah?? Ingin menawan Palestin impian kita,membina rumahtangga bahagia pun mnjadi topik utama, tetapi melawan nafsu untuk bangun subuh tidak lagi mampu..simpan kemas dan rapi sajalah impian itu. Selain itu, diwaktu inilah pengurusan masa kita teruji. Jika hendak bangun subuh, tidurlah awal. Sesungguhnya malam itu dicipta utk kita berehat,bukan untuk berjaga. Sebelum tidur, elakkan aktiviti berat terutama sekali makan makanan yang berat kerana otak perlukan rehat yang secukupnya sewaktu tidur. Di dalam situasi ini juga, disiplin kita juga teruji, sejauh manakah kita mampu mengurus diri dgn baik.



"Dan Dia jadikan malam dan siang silih berganti bagi orang yang ingin ambil pelajaran atau yang ingin bersyukur" al-furqan-62

Sebagai kesimpulannya, tidak kiralah anda sedang mengalami musim apa pun, solat tetap wajib didirikan. Disebalik ujian ini, Allah ingin menguji hamba-hambanya agar menjadi pemuda yang kuat dari segi fizikal dan juga mental.Itulah yang dinamakan "antara ujian dan kekuatan". Jadikan ini peluang untuk melatih diri kita untuk qiam terutama sekali di bulan Ramadhan yang akan kita tempuhi nanti untuk menguatkan jiwa kita.

Allah itu maha penyayang terutama sekali pada hambanya, cuma kita sahaja yang leka lupa kpd Allah.
" Dan apabila kamu ditimpa bahaya di lautan, nescaya hilang semuanya yang biasa kamu seru,kecuali Dia (Allah). Tetapi apabila Dia menyelamatkan kamu ke daratan,kamu berpaling dari-Nya. Dan manusia mmg selalu ingkar" (Al-isra`-67)

Jazakallahhukhairan.

Saturday, March 26, 2011

Islam dan Inner Mongolia

Alhamdulillah settle dah trip ke Inner Mongolia selama 2 hari 1 malam..walaupun dlm masa yg pendek itu, dpt juga kami melawat ke seluruh masjid di bandar Hothot atau dlm bhase cinanye Huhehote(呼和浩特)yg berjumlah 12 buah.Perjalanan 10jam naik keretapi merupakan satu perjalanan yg menyeronokkan apatah lagi kali ini kami menaiki gerabak katil yg agak privacy kerana dibahagikan mengikut bilik.Inner Mongolia ini terletak di bahagian utara China,maknanya makin ke atas, makin sejuk la yer tuan-tuan dan puan-puan. time tuh -2 celcius.


yg bertanda oren tuh laa Inner Mongolia masih lagi dlm China,ini bukan mongolia yg tempat asal Altantuya,die tuh dari Monggolia yg dilabelkan kat peta atas. BEZA tau!

Ketibaan kami disambut oleh MaHui atau nama Islamnya, Salimah. Kami terus dibawa ke hotel yg selesa dan yg pnting dpt diskaun 50%,jd hrge utk 1 malam 100yuan(rm50) utk 3 org.Letak beg, kami terus ke masjid utk meneruskan kajian kami.Opps lupa nk bgtau, kali ini aku dtg sbgai jurukamera smentara kwn aku ,Sheikh jadi penterjemah. Utk hari pertama , 8 buah masjid dpt kitorg terokai.Fuhh mmg all out laa beb,lunyai gak laa hahhah tp best aa, walopun hnya sbagai jurukamera,tp terasa puas hati tuh..pada malamnya,kami x kemana pun, hanya di sekitar masjid utk makan malam kerana malam disitu dah "mati".Melalui wawancara, kami dimaklumkan terdapat 40,000 org Islam di Inner Mongolia nih, ramai tuh!

Masjid besar bandar Hothot. Berumur 300 tahun.
清真东大寺 , Masjid Timur ...simple jer nama.kebanyakan msjid2 hnya dinamakan dgn arah.
Sarapan Xiao Mai, mcm dim sum laa tp nih die rebus dan rsenye lagi padu..hehheh makanan ini adalah makanan tempatan dan xde kt tmpat lain.
sepanjang jalan ini, smuanya org islam yg berniaga.ade lagi jalan yg sebelah2 sana juga
nih laa die Salimah, yg sgt laaa peramah.pot pet pot pet even dgn driver taxi pun terus bleh jadi mmber..

bersama Prof Awang diatas jambatan yg sungai die masih beku..

Bandar Hothot sewaktu malam.

nih kat Muzium Inner Mongolia..kat sini mcm2 sejarah Inner Mongolia cthnya, kat sini dulu ade dinosour tuh!! siap dgn fosil2 lagi, kaya dgn sumber galian(minyak,arang,emas,dan lain2),tempat pelancaran satelit , kaya dgn sumber alam flora dan fauna yg mmg aku sndiri pun x pernah tgk..perghh cam style gak laa

nih time kat rumah org tua, time tuh ade majlis cam nak temukan jodoh laa.tujuan diorg buat bnda nih sbb diorg nk kekalkan darah islam tu, x mau laa org2 muda nih kawin sebarangan jer dgn agama lain..sbb tuh ade buat majlis mcm nih..tp cam lawak pun ade gak, sbb time nih laa nmpak org laki ngorat org pompuan..mcm2 gaya aku tgk..adeyh..

nih laa org2 tua kat sini.. tgk tuh,diorg smua smyg atas bangku, sbb dah x larat nak smyg..ish kesian gak aku tgk, tp cmne2 pun hargai laa masa muda kita ini utk beribadat.nnt kalau dh tua,haa duduklah atas bangku tuh.
inilah rombongan kami. Dari kiri, aku laa, sheikh, prof awang, imam.

Alhamdulillah, walaupun masa yang ada sgtlahh singkat, tp x sangka dpt kami terokai 12 buah masjid yg ada kat bndar Hothot. Terima kasih kami ucapkan kpd umat Islam di bandar Hothot kerana memberi layanan yg baik kpd kami. Inilah yg dikatakan umat islam ini semuanya bersaudara walaupun kami ini terutama sekali aku,walaupun kulit x sama putih, tp kami disatukan dgn..ISLAM yg bestnye baru lah kita nampak kekuatan Islam ini telah tersebar ke pelusuk dunia,cuma sbb kita masih lagi 'berbicara' ttg diri kita,kita lupa akan saudara Islam kita yg berada di pelusuk dunia. Terima kasih juga saya ucapkan kepada Prof.Awang Sariyan kerana masih lagi memberi kepercayaan sebagai jurukamera. Terima kasih semua.Semua ini merupakan pengalaman yg amat berharga.Alhamdulillah.

**byk lagi gambar kat facebook aku :)

Sunday, March 20, 2011

Sem baru, cikgu baru..azam???

Assalamualaikum semua,

sori lah yer lame x update..pc aku baru je format,setelah sekian lame aku menahan hajat ku ini..hehehehh 28 Januari 2011 itulah tarikh kitorg masuk smula sekolah.Sekolah?? hmm masuk sem baru laa sng cite..heheh so, skg nih dgn rasminye aku ade 2 tahun setengah lagi kat China..insyAllah akan manfaatkan masa ini dgn sebaik2 dgn smua peluang yg ade..ade beberapa plan yg nk buat tp tgk laa cmni, skg nih tgh cari peluang ler nih,tunggu nk sambar jer..hehehheh

ok2, sem baru nih kelas x pack sgt..ok laa suam2 kuku..hehhe tp cikgu kelas aku nih aaaa, cikgu baru...aiyooo skg nih aku tgh cuba mencari keserasian antara aku dgn cikgu baru nih..die nih cikgu pompuan,mase mula2 masuk lagi dh serius..tp dlm mase 1 minggu lebih aku berjaya buat die tersenyum walaupun dgn byk kali cubaan..nk bgtau korg, aku punyer laa berusaha walaupun kdg2 die x ketawa, tp at least classmate aku ketawa..tp kalo classmate aku x ketawa, aku gelak jer aa sekor2..kisah ape aku..janji aku happy..ape tujuan aku nk suh cikgu gelak nih??? yer laa dtg kelas msti laa senyum,happy baru laa ade atmosfera belajar yg kondusif..kondusif ke?? ahh x kisah aa, jnji dlm kelas xde aa snyapp sunyi sepi cam dlm semak...heheheh ok2 nnt ade mse aku cuba buat post psl kelas plak ke, tgk aa dulu..hehehhe

harapan utk sem nih,seperti biasa, aku nk sem nih lebih baik dari sem lepas dari segala aspek..alhamdulillah,skg nih tiap2 hari 5waktu dh dpt buat smyg berjemaah kat tingkat 4..nih suatu perkembangan yg baik kerana smyg jemaah ini merupakan fardhu kifayah..kalo bukan kita, sape lagi yg nk buat??? Alhamdulillah, moga2 dpt lah kita istiqamah...selain itu, aku nk travel dunia nih luas-luas..aku nk tgk alam ciptaan Allah nih, nk tau perkembangan Islam di seluruh dunia...bestnyee baru nih dpt menjejak kaki ke kota Istanbul,aku x pernah mengeluh walaupun mase itu kene Hipetatis A..dpt juga aku bersua dgn Almarhum Sultan Muhammad Fateh,syukur sgt2..terima kasih ya Allah..selain itu juga, aku berpeluang ke Korea,Seoul bersama kwn2 yg lain..best gak, nsb baik ade kwn kat sini, so bleh laa lepak umh diorg..save aa skit bajet..hehehe kat sane gak aku gi Masjid Itaewon yg terletak nih kawasan foreigner. Kat sane berpeluang aku solat Jumaat dan aku juga dpt melihat bertapa ramainya org Islam yg dtg x kire bangsa ataupun warna kulit..kite telah berkumpul di msjid itu semata-mata kita ini ialah Islam...Alhamdulillah..Maha Suci Allah telah mentakdirkan aku melihat segala keindahan alam ini, segala kekuasaanNya jua, maka nikmat mana lagi yg mahu aku kufur???



Masjid Sultan Ahmet,masyAllah cantik betul

Makam sahabat Nabi Muhammad S.A.W , Abu Ayub Al-Ansori (muka budak sakit :(

Makam Almarhum Sultan Muhammad Fateh, pembuka kota Konstantinopel (kini Istanbul)

di Masjid Itaewon

kalo korg sume nk tau, gini aaa kitorg budak2 oversea smyg..walaupun x jmpe masjid,kewajipan utk bersembahyang tetap dilaksanakan,time nih smyg kat parking lot blakang bangunan..anda yg berada di Malaysia pula bagaimana???

Sunday, January 9, 2011

什么东西?

我马上要睡,翻来覆去在床上我不知在干吗。这个是真的一种奇怪的感觉,不知道要用什么语言来写。好像是一个菜,有酸甜苦辣的味道。有时候又伤感,又幸福。最近梦过一个噩梦,让我讨厌。这个我选的路,希望能有美丽的"风景",有我不会忘记的结局。最后,我不希望这个是一个骗的童话。。。阿拉!求求你,我就是常常做错的话,这个是认为我道歉的话。我不怕孤独,我只怕寂寞。更怕是在我觉得你不在我身边时,虽然你每个秒小时都陪着我。谢谢你阿拉,还给我机会呼吸你的新鲜的空气,Alhamdulillah.

菲亚德
322房间
10jan 2011,3.52am

Wednesday, December 29, 2010

wira dapur!

Jeng jeng jeng, selama nih lupa plak yer aku nk perkenalkan sape geng masak aku...
yer aa jgn ingat aku nih duk mkn luar jer yer, utk pengetahuan rakyat jelata, aku nih dh lame x merasa mkn kt restoran terutama skali satay kambing yg perghh tuh...jimat duit beb, saving beb..nape?? haa x pyh laa nk jelas kan..ok2..nih gang masak aku....hahahha kalo nk ikutkan sejarah, aku mula2 msak dgn Suelaiman (Skem) ,pstu lame2 masuk sorg lagi Anas (But) pstu lama kelamaan masuk lagi sorg Johan (Kong)...ckup laa dgn 4 org keahlian tetap sbb keahlian dah ditutup..paap..hahah kami bukan sahaja hebat didalam kelas (ye ke?) mahupun di padang, malah di dalam dapur, kami juga merupakan wira-wira apabila memegang kuali dan senduk..hua hua hua so mlm nih kitorg masak Lontong Goreng..jeng jeng jeng nih laa antara makanan yang style pernah dicipta...ape? nak resipi?? meh tanye laa org2 dlm gmbar nih yer..huhuh ini secret recipe pun xdpt nk buat..only in Beijing :)


proses menyatu padukan lontong dgn kuah udang kering

rupa ketupat setelah digaul bersama tumisan udang kering,telur dan sayur

tadaaa siap!!! hias laa ia dgn ayam celup tepung dan juga pisang..kalo nk hiasan tuh nmpak cantik haa anda juga bleh letak durian sebijik kat tepi tuh...

dari kiri, anas,johan,suelaiman,aku

nak makan, kene laa hias2, baru laa berselera...

ok laa, kepada anda yg nk fly oversea tuh, percayalah..skill memasak anda akan tetibe muncul bile anda brada di oversea..serius...skit pun x tipu sbb secara tulus hati dan berterus terang,kat rumah aku nih tukang makan jer oiiii

For Malaysia football team , this Lontong is for you!! hahahhaha terbaik laa!

Monday, December 27, 2010

Tahlil nenda

Terima kasih buat shabat-sahabat Beiwai yang datang ke majlis tahlil untuk nendaku tersayang. Terima kasih juga kepada Prof Awang Sariyan yang sudi meminjamkan rumahnya untuk majlis tahlil tadi. Terima kasih kpd yang menghadiahkan Al-fatihah dan menyediakan juadah semasa tahlil tadi .InsyAllah smoga doa kita tadi mengiringi arwah di alam sana. Begitulah Allah menyaksikan kepada kita semua tentang kehidupan dan kematian di atas dunia ini supaya kita yang masih hidup sentiasa mengingati bekalan untuk mengiringi diri tatkala menyambut seruan Illahi.

Ingatlah 3 bekalan ini seperti yang disabdakan Rasullallah SAW "Apabila mati anak Adam itu, maka terhentilah segala amalnya melainkan 3 perkara iaitu, sedekah dan amal jariah yg berterusan , ilmu yang berguna dan diamalkan dan anak yang soleh yang mendoakan baik untuknya"



mengaminkan doa utk menjamah juadah

antara sahabat-sahabat yang hadir





Ashraf A Rahman membantu mengagihkan makanan


Wahai ibunda junjungan kasih
Ingatan tak luput waktu bersilih
Terpisah jasad harapan tak beralih
Kembali ke pangkuan bunda semoga diperoleh

-Prof Awang Sariyan-

Allah itu tuhan yang mengasihi,
Mati itu suatu yang pasti,
Nendaku sudah selamat pergi,
Semoga doaku ini mengiringi diri.

- Fayyadh Azmi -

Sunday, December 26, 2010

Buat ummi ku, nenda ku

Hari ni 27 Dec 2010 bersamaan 21 Muharram 1432 nendaku pulang ke rahmatullah bertemu dgn Penciptanya.Malam tadi aku call mama dan mama cakap ummi sedang nazak, dan pagi tadi papa msg ummi sudah pulang ke rahmatullah. Sudah 2 minggu ummi bertarung dgn kesakitan setelah ummi dimasukkan ke wad akibat low blood pressure dan seterusnya doc bgtau ummi kene strok. Dalam waktu tempoh itu, ayah n mak aku ulang alik ke hospital bergilir-gilir menjaga ummi. Turut bersama Cik Yah (mak sedara). Minggu lepas masa aku call mak, kebetulan ummi sedang baring di sebelah, lantas mak aku menghulurkan telefon pd nenek ku..dari corong henfon ku dpt ku dgr sayup-sayup suara ummi menyebut namaku kerana ummi waktu itu tidak mampu mngeluarkan suara seperti biasa. Aku membalas sapaan umi "Ummi, cepatlah sihat yer,Fadh nk balik x lama lagi..Fadh doakan ummi yer" selepas itu aku dgr ummi membalas kata-kata ku, namun sepatah pun aku x faham , cuma aku dpt ingat lagi ummi memanggil namaku...

Aku rindu pada ummi. Pada cuti musim panas lepas, seperti biasa papa akan bwk umi balik umh. Jadi, pada waktu itu byklah masa kami luang bersama. Setiap kali aku berada dlm bilik, ummi pasti menjenguk..sbnrnye,ummi takut kalau kami keluar tanpa bgtau dia. Dan selalunya, dia selalu duduk di meja ruang makan smbil kacau air radix+milonya. Pada waktu itulah akan ku berbual pnjg dgn ummi , kata-kata ku pasti disambut dgn hilaian gelak tawanya.Kadang-kala ada juga aku bergurau keterlaluan dgn ummi dan ditegur mama, namun ummi seperti biasa pasti akan senyum ajer. Sepangjang hidupku, aku tidak pernah dimarah oleh ummi. Ummi selalu ckp aku cucu yang nakal kerana suka sakat dia .Aku selalu memberi salam pdnya walaupun berkali-kali dan setiap salamku akan dijawabnya tanpa jemu.Papa yg mendgr psti ketawa. Kenakalan ku ini juga umi nyatakan dgn menceritakan sewaktu aku masih kecil papa dan mama hntar aku dan abg2 aku di kampung sewaktu melaksanakan ibadah haji pada tahun 1991. Masa itu, pengasuh aku, Kak Ru mencari-cari aku kerana aku hilang dari atas katil. Ummi org yang kalut mencari ku . Setelah itu baru lah aku dijumpai. Rupanya aku jatuh ke bawah katil dan xde org pun perasan. Cerita itu, ummi berkali-kali ulang menceritakan kpd ku. Termasuk sewaktu kali terakhir aku bertemu dgnnya.




Ummi juga tidak henti-henti selalu berpesan padaku ttg solat , bykkan berdoa kpd Allah sesungguhnya ummi org yang gagah dalam melaksanakan solat.Walaupun dalam usia yang tua, perlaksanaan solatnya ibarat org muda. Terawikh 20 rakaat, solat mlm tidak pernah tinggal,mulutnya sentiasa menyebut kebesaran Allah. Sepanjang ummi berada di rumah, ummi sentiasa bertanyakan waktu jam kerana hendak ke masjid. Kdg2 baru pukul 12.30tghri ummi dah siap2 hndak ke masjid dan org yang dicarinya selain mama dan papa, maka akulah. Akulah yang akan memimpin ummi turun tangga, buka pintu rumah, memakaikan ummi selipar ,buka pintu pagar msjid dan pimpin ummi naik tangga masjid. Dan setiap kali smpai ke muka pintu masjid pasti ummi akan ucap "terima kasih yer cu, ummi sembahyang dulu yer"

Alhamdulillah, kepulangan aku beraya di Malaysia baru-baru ini memberi aku peluang beraya kali terakhir bersama ummi. Pada waktu itu, ummi tidak menunjukkan pun badannya lemah. Masih lagi gagah seperti biasa. Aku pulang ke kampung ku di Pasir Mas dan bersama umi. Seperti biasa kami akan berbual-bual dan pada waktu itu bagi memeriahkan suasana pasti aku akan mengusik ummi. Kalau waktu kecik2 dulu, ummi selalu bagi duit raya kat aku dan bila dah besar ini, tiba giliran aku memberi duit raya pada ummi. Pemberian aku tidak seberapa pada raya lepas membuat ummi tersenyum lebar dan dibalas dgn pelukan kasih syg umi. Sygg umi..

Kali terakhir aku bertemu umi ialah pada hari raya ke 4 semasa di rumah Bak. Pada waktu itu aku mengatakan kepulangan ku ke China. Ummi seperti biasa pasti akan mengatakan "ummi doakan cucu-cucu umi berjaya,jgn lupa smyg " cuma nasihat ummi yang buat aku tergelak smpai saat ini ialah pesannya jgn kwin dgn org cina. Setiap kali umi perkenalkan aku dgn saudara-mara jauh pasti ummi akan ckp "ini budok cino nih..ngaji(blaja) di Cino"..ummi ummi..sblm aku pulang, sempat aku meminta ampun maaf berkali-kali dari ummi kalau-kalau buat ummi tersinggung dgn gurauan ku. Dan tidak kusangka itu adalah pertemuaanku yang terakhir dgn ummi......

Mama bgtau mlm tadi, disaat ummi kene strok, ummi masih lagi nak smyg walaupun dlm keadaan baring.Lampin ummi mama tukar,dan mama tlg umi amikkan wudu`.Itulah ummi,yang sentiasa menjaga solatnya.Umi begitu cermat dalam memastikan solat fardhu tidak lambat ditunaikan apatah lagi hendak meninggalkannya. Dalam keadaan terbaring dan memakai lampin pun umi mahu solat juga. Itulah kekuatan yang Allah berikan pada ummi.

Minggu depan aku akan menghadapi exam final.Disaat aku nak menghadapi exam, pasti akan telefon ummi supaya ummi doakan kejayaan ku dan ummi pula akan ckp "ummi nk smyg hajat, doa utk cucu-cucu umi"..Alhamdulillah berkat doa dari org-org tua cucu-cucu ummi smuanya dh berjaya. Untuk exam kali ini, aku x boleh dah nk telefon ummi utk dia smyg hajat n doa sbb ummi dah pun tiada namun,kali ini biarlah pula aku mendoakan ummi di alam sana. InsyAllah.. Fadh syg ummi,kalau tiket flight x hbis, dah lama fadh balik, ummi..smoga Allah menempatkan ummi dikalangan org-org yang beriman dan soleh.

Ummi walaupun tidak tinggal harta yang menimbun , tp ummi meninggalkan anak cucu yang sentiasa mendoakan utk ummi. Semoga ini boleh dijadikan antara bekalan ummi di alam sana.InsyAllah.

Aku selalu berdoa agar cuti winter ku ini,sempatlah aku bertemu ummi, namun Allah lebih sygkan ummi..

Fadh syg ummi. Ya Allah, jagalah ummi baik-baik.