Saturday, December 25, 2010

Sepagi bersama teh

Assalamualaikum..

Hari nih assignment kitorg ialah lawatan ke rumah org cina utk mengenal lagi kehidupan org cina nih.kelas kitorg dibahagikan kepada 2 kumpulan, kumpulan satu lagi tuh gi laa rumah sape2 ntah..hehehhe aku ni gi rumah cikgu yg mngajar kat fakulti kitorg,cumanya die x ngajar kitorg...pagi2 lagi kul 8.30 aku n mmber2 tercegat kat pintu besar . Last2 5 minit pstuh cikgu pun sampai lerr dgn suami die naik kete Audi..perghh sbb org ramai sgt, x muat laa nk naik sbijik kete, so kitorg pecah aa satu naik kete cikgu n satu lagi naik teksi..part nih , aku ,aishah ain naik kete dgn suami cikgu..grrr maka terjadi laa satu prasaan yang janggal..hahah yer aa cikgu pompuan tuh pun aku x knal, inikan plak suami die..lagi aa...so, bagi memecah kesunyiaan dlm kete tuh, aku cuba ckp psl topik cuaca (topik standard nk ajak bual)..time tuh borak kjap, snyap kejap , borak kejap , snyap kejap..hahhaha lawak seyh...30 minit pastuh smpai laa umh cikgu..rumah cikgu nih kalo ikutkan besar gak aa bagi rumah2 org cina nih sbb rumah org cina nih xde aa besar sgt pun sbb diorg duduk kt apartment..so,umh cikgu aku nih kiranya apartment yg style gak laaa...kitorg masuk je umh, cikgu kitorg yg nama nye 万老师 Wan laoshi ajak laa duk kat sofa die..time tuh haa mcm2 laa die hidang..


ngadap makanan

suami Wan Laoshi , die nih cikgu gak kat Peking University..

me n yuan yuan..anak laoshi umur 2 thn..besar Adam laa lebih kurang..cuma Adam main Ipad,die nih main tampal2 stiker kat baju..huhuhuh beza,mmg beza..

laoshi nih, hidang byk betul teh...kat cina nih mmg famous dgn teh, so cikgu nih perkenal aa smua teh yg ade kat umh diorg..huhuh aku pun layan aa sbb mmg sedap pun even xde gula!

jeng jeng...

time kitorg kat sofa tuh, cam borak2 biase la, diorg pun nk tau gak budaya Malaysia, pastu kitorg pun bgtau laa psl adik-beradik kitorg ramai la, sambut raya la, itu la ini la..pstu dlm mase yg same budak2 pompuan nih main2 laa dgn anak laoshi tuh..huhuh aku time tuh fikir kan soklan2 yg cam lain aa, xkan nk tnye psl budaya ke,blajar ke,ekonomi ke,boring gak kdg2..tup tup kebetulan aku ternampak laa patung cam buddha gitu aa kat dpn pintu rumah, so aku tnye laa suami cikgu ,Xun Laoshi:

Fadh : Agama cikgu nih ape??
Xun : Kat China nih, byk agama, buddha , islam , kristian..tp saye x mempunyai agama..cuma saya hanya percaya kepada kepercayaan seperti tuah, sial ..patung kat luar tuh pun bukan patuh budha tp patung untuk nasib yg baik...(patung die cam org gemuk yg sdg senyum lebar)

Fadh : Kat China nih ade byk kaum, dan saya tau kaum Han nih majoriti. Jadi ada x masalah perkauman di China nih?
Xun : Mmg kaum Han mnjadi kaum minoriti, dan 53 kaum yg lain hidup aman di dlm negara ini.
Termasuk kaum Hui yg smemangnya kaum yg mnganut agama Islam,saya pun ada kwn yg bangsa Hui....cuma nya baru-baru ini terjadinya rusuhan di Xinjiang dgn kaum Ughyur (kaum nih Islam gak)..saya berpendapat kaum ini sgt kasar. Mereka tidak seperti kaum Han atau yg lain2 yg lebih sopan. Malah kebanyakan mereka tidak boleh berbahasa Mandarin, ini mnyebabkan sukar utk berkomunikasi dgn mereka.

Fadh : bagaimana pula dgn shabt cikgu yg bangsa Hui tuh?
Xun : Hmmm die nih ayahnya ialah Ahong (imam) dan dia dibesarkan dlm keluarga Islam. Tp die nih selalu mengeluh walaupun skg die bekerja besar, gaji besar, ada pangkat namun disebabkan dia nih Islam dia sukar utk mencari wanita yg beragama Islam. Dia ada berkenan kat org Han tp org tuh x beragama Islam. Malah kalau pompuan tuh mkn babi, xkan laki nih nk mkn gak? dan mungkin laki ini boleh tolerate, tp bagaimana pula dgn penerimaan oleh keluarga lelaki tuh?? Dan kwn cikgu nih pun minum gak aa arak...

Kata-kata cikgu tuh sudah cukup untuk aku berhenti berbual dan minum seteguk dua teh dan berfikir sejenak..
cikgu tuh pun smbung lagi...

Xun : Disebabkan org cina nih wujud dah lama dan budaya n cara pemikiran pula turun-temurun. Kami lebih percayakan agama nenek moyang (yg prcaya tangkal,sial,tuah) tuh..Bnda tuh ibarat dah meresap dah..hahahah (dia gelak)..cuma skg nih, kami mempunyai masalah racist tmpat..cntoh nyer org utara dan selatan China kerana mereka mempunyai pemikiran yang berlainan. Boleh bergaul dgn mereka sbgai rakan sekerja,perniagaan namun nk buat kawan baik sgt jauh sekali. Kebiasaannya kami lebih suka kluar lepak dgn mmber2 utara berbanding selatan. (wahh camtuh laa plak)

hmm nilah antara topik menarik yg dibualkan tadi, pstu kitorg borak pulak psl kalau org cina nk lahir lebih 1 org anak boleh ke x ? dan cikgu ckp boleh cuma x bleh keje aa dgn krajaan..susah kalo x keje dgn krajaan nih..hahhah ape2 pun bile borak dgn cikgu nih best la sbb mmg best laa kalo borak dgn cikgu nih..mereka mempunyai satu bnda yg istimewa iaitu sifat menerangkan sesuatu dgn jelas supaya msg tuh pun smpai laa dgn jelas..ade hadith mengatakan ,kalau nk ckp sesuatu biarlah jelas,sbb tuh laa Nabi mnjadi cikgu yg terbaik skali!

itu laa jer kot utk nk kongsi dgn anda smua..lps tuh, aku pun perut dah kembung pagi2 layan teh byk sgt,dan kitorg pun mintak lerrr diri....

Friday, December 10, 2010

3 n 20

Assalamualaikum
Alhamdulillah syukur nikmat kurniaan Allah S.W.T...2 December tarikh keramat ini dan dgn nikmat yg Allah bagi nih la dpt lagi aku hidup utk umur yang ke 20..pejam celik dah 20 dah...dh berlalu pergi dah zaman belasan tahun..terima kasih kepada mak n ayah aku yg mmg x dinafikan susah pyh nk mmbesarkan aku..yer aa 'Tuan Muda' dlm keluarga kannnn..hahaha smpai laa dpt belajar kt China ni...haaa setiap kali besday aku, setiap kali tuh jgak laa besday blog aku nih, so skg nih blog nih dh 3 tahun hidup..terima kasih kpd followers yg mengikuti blog nih yer..insyAllah akan diadakan perubahan dari semasa ke semasa.





Kek surprise oleh kwn2 batch 09..terima kasih yg x terhingga.

hmmm bile dh masuk 20, terasa cam sesuatu laa..ouhh aku bukan lagi budak belasan tahun..ini bermakna semakin hari semakin kita tua dan semakin dekat akan kematian itu. Mungkin sempena bulan Muharram ini iaitu bulan dimana berlaku nya penghijrahan Nabi Muhammad S.A.W kita , dpt aku ambil ikhtibar yg besar..jgn diambil Hijrah Nabi secara fizikal saja, tp secara spritualnya..mengapa Nabi nk hijrah?? Kenapa perlunya Hijrah?? sedangkan Tanah Mekah itu tempat lahirnya baginda..InsyAllah rsanya aku x perlu jawab, dan ingin tinggalkan persoalan ini kpd pembaca sekalian..Diri ini sesungguhnya masih lemah Ya Allah..byk kelemahan ini, sesungguhnya para sahabat pd umur seperti ku ini telah melakukan pelbagai transformasi dlm perkembangan dakwah Islam...sedangkan kalau skg, bila ckp dakwah je, ramai aje anak muda pikir, "ishh ni keje pak tabligh nih, kite rilek2 sudah lerr" atau pun bile ckp "Dakwah" akan jadi perkataan yg sensitif. Malah ada juga yg mempersendakan agama ini.

Antara para pejuang yg aku kagumi ialah Sultan Muhammad Fateh..setelah baca sirah beliau,kagum aku bertapa dlm umur seawal 18 tahun beliau telah diangkat menjadi Sultan menggantikan bapanya Sultan Murad yg pd waktu itu telah merasakan dirinya perlu undur utk memberi peluang kpd anakandanya. Dlm usia seawal itu, Sultan Muhammad Fateh telah melakukan plan strategi utk menawan kota Konstantinopel yg pada waktu itu dikuasai oleh Kristian.Aku lebih berminat kpd peribadi beliau yg dari kecik dididik utk mnjdi pembela Islam. Maka, hubungan dgn Allah yang Esa menjadi pilihan. Solat tahajjud tidak pernah beliau tinggal apatah lagi solat2 wajib . Beliau lebih suka merujuk kpd ulama` dlm segala hal2 kerana Islam merangkumi semua aspek kehidupan,jadi para ulama`lah rujukan utama. Dan pada umur 24 tahun beliau telah pun berjaya menawan kota Konstantinopel dan masih lagi kekal hingga ke hari ini iaitu Turki. Namun sedar atau tidak, itulah kebanggaan kita sebenarnya..itupun kalau sedar la, aku pun baru jer tau cite nih tahun lps selpas baca novel tu..terima kasih kpd 'makhluk perosak' yg telah melalaikan kita dari sejarah Islam dan kehidupan Islam kita.

Tujuan aku tulis nih tidak lain tidak bukan, adalah utk kebaikan kita semua. Check la diri kita setiap hari, bykkan lah istigfar,bertaubat kerana dgn ini saja dpt meleraikan tali dosa yang mengikat kita utk melakukan kebaikan dan seterusnya mendekat kita dgn Allah.Jgn bila time susah, baru nk ingat Allah.Ingatlah kita bukan semakin hari semakin muda...

Allah Ta`ala berfirman :"Diwajibkan kamu berperang , padahal perang itu adalah sesuatu yg kamu benci, boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal sesuatu itu amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu itu padahal itu amat buruk bagimu. Allah maha mengetahui sedang kamu tidak mengetahui" Al-Baqarah 9:41



Sunday, November 14, 2010

Zhengzhou dan Islamnya

Assalamualaikum w.b.t

Tiada ungkapan lain selain Alhamdulillah aku panjat kan kpd Allah S.W.T tuhan agung raja seluruh alam..Hari ni baru sahaja pulang dari Zhengzhou 郑州 yg terletak dlm provinsi Henan 河南.Pengalaman menaiki keretapi di China merupakan sesuatu yg menakjubkan di mana dapat kuperhatikan bahawa keretapi ini menjadi antara satu kenderaan yg memainkan peranan penting dlm sistem rangkaian pengangkutan di China. Misi kali ini adalah utk menemani Prof.Awang Sariyan sbgai penterjemah bagi melaksanakan kajian lapangan beliau mengenai "Islam di China" turut menemani Tn. Syafiq Rahimi sbgai jurukamera.Misi 2 hari 2 mlm ini telah byk memberi gambaran penganut Islam di China bukanlah calang2 .Kebanyakan mereka fasih berbahasa Arab dan sygnya aku nih x bleh ckp arab...huhuhu xpe laa ckp cine pun ok laa...Jumlah masjid di Henan dlm 1000 buah dan di Zhengzhou terdapat 16 buah..Penduduk islam di Henan pula 300 000 dan di Zhengzhou shaja dah 20 000..hmm ramaikan??

Hari Pertama,12 Nov. 2010

Sampai di bndar Zhengzhou dan disambut oleh Yusof selaku ajk masjid. Msjid yg dikunjungi bernama Masjid Jalan Taman atau name cinenye Hua Yuan Jie Qing Zhen Si 花园街清真寺.
Msjid ini lengkap dgn segala kemudahan termasuk tmpat tinggal,tadika,kedai buku,dapur, dan sbgainya. Alhamdulillah kedatangan kami disambut baik oleh para ahli masjid dan mereka lagi berbesar hati setelah mengetahui bahawa kedatangan kami ini utk mendekati Islam di China.Mereka memberi kerjasama yg amat2 bgus sekali.Kami smpat menunaikan solat Jumaat di masjid itu dan alunan2 bacaan mereka amat sedap jauh sekali hndak dibandingkan dgn msjid2 di Beijing yg masih lagi ade loghat cina mereka. Slps itu kami terus ke masjid2 yg berdekatan seperti Msjid Lu Zheng 旅郑 dan Msji Xiao Lou 小楼 . Di masjid2 ini kami memperolehi byk maklumat penting dari segi sejarah pembinaan msjid, sistem pendidikan islam, masalah2 yg dihadapi, dan sbgainya(sape2 nk maklumat yg details,contact laa secara YM..saye x larat nk taip pjg kt sini..hehhee). Utk pengamatan, masjid2 ini dibina antara 100-200 tahun dahulu!!! lihatlah dah lame rupenye Islam bertapak kt sini....time tuh Malaysia pun xde lagi..hehehhe.


Stesen Keretapi Zhengzhou

Tgh interview imam di Msjid Jalan Taman

ni laa tmpat kitorg tido...aku tgh update journey log..

interview imam kat masjid Lu Zheng

Hari Kedua,13 Nov. 2010

Yang paling bestnye, dpt lerr aku smyg subuh secara berjemaah kat masjid...ini laa yg paling best skali...tuh laa kalo dh duk negara org, bnda2 cmni pun kita appreciate, kalo kt umh..hmmm msjid sbelah umah pun x laa plak gi subuh..hish insaf insaf..tobak doh ambo..heheh lepas smyg subuh, diorg buat sharing hadits Riyadus Solihin...dlm bahasa cina beb!!! Alhamdulillah ambo bleh paham..best best..pastu kitorg siap2 laa ke destinasi seterusnya iaitu perkampungan Ma Gou 马沟..disini hmpir semua pintu rumah terdapat tanda "bismillahhirrahmanirrahim" dan ini satu perkara yg perlu dibanggakan sbb mereka bangga mengatakan mereka ialah Islam. Dgn pertolongan ahli msjid,dpt lah kami kesana. Kat sana ade msjid yg papan tanda nya ditulis sendiri oleh maharaja pd zaman itu. Ini membuktikan maharaja juga berminat dgn Islam ini. Kami juga mengunjungi rumah anak yatim dan disini lah aku bertemu dgn Cikgu Aishah yg sdg mengajar anak2 yatim bhse arab

Destinasi seterusnya ialah Ke Tang Dian yg terletak 100km dari bndar Zhengzhou...jauh wooo, kat situ terdapat pusat pengajian Islam. Setelah 1 jam perjalanan,sampai laa kat sane. Kami turut merentasi Sungai Kuning 黄河 yg mmg terkenal sbgai sungai terpjg dan terlebar…mmg patut pun, kalah sungai Kelantan..hahahha di kat sane, penduduk kampung semua nya beragama Islam..dan terdapat papan2 tanda seperti "org islam x bleh minum arak" "org islam kene akhlak baik" dan lain2 di jalan2 kmpung sane..Alhamdulillah syiar Islam di sana sgt baik..msjid plak besar, madrasah pulak ramai student..bgus2...time tuh aku pun interview laa mudir dan pak imam tuh...Alhamdulillah byk jugak laa info yg Prof Awang dpt...lps tuh kami pun balik ke bndar Zhengzhou..sesudah smyg maghrib kami gerak ke masjid Qing Pin Li 清平里..kat sane borak dgn imam dan jemaah pjgn lebar ..mereka sgt sgt happy dgn kedatangan kami..byk bnda yg diluahkan, aku yg mndengar terasa sayu skali...bertapa mereka ini walaupun minoriti,tp mereka kuat...msjid pula mmg berfungsi sbgai pusat segalanya dari segi tmpat tinggal,pendidikan, dan juga pusat seni mempertahankan diri (wushu) wahhh bgus2...harap msjid di Malaysia dpt ambil ikhtibar dgn cerita aku nih...


di dpn msjid Ma Gou..papan tanda msjid yg gantung tuh Maharaja zaman dulu yg tulis

Ibrahim sbgai guide(kopiah kuning) Yahya sbgai driver kitorg ..syukran!

interview cikgu2 kat skolah anak yatim

kat Kampung Ke Tang Dian...

dgn pelajar2 yg excited nk ckp arab dgn aku, tp aku tetibe ckp cine...maka terkejut beruk laa diorg..hahahah


Kesimpulan dari kembara kali ini

  • bergaul dgn kehidupan umat Islam di China ni
  • belajar vocab baru sebutan2 seperti zakat,solat,azan dan lain2 dlm bhase Cina!! (best)
  • pengalaman baru yg x akan aku lupakan..

Alhamdulillah syukur smuanya berjalan dgn lancar, terima kasih kpd Prof Awang Sariyan kerana memilih aku utk penjadi penterjemah,sekurang-kurangnya dpt laa aku praktikkan ilmu aku nih utk Islam dan secara tidak langsung dpt menajamkan lagi kemahiran komunikasi aku dan lain2..x lupa juga kpd Tn.Syafiq yg setia mengambil gmbar spnjg perjalanan! hehehhe

Sunday, November 7, 2010

红叶节 Festivel Daun Merah

wahhhh ok2, last2 dpt gak post psl musim luruh kat sini...hari Sabtu lps, aku ntah cmne bleh terdetik nk lepak2 kat Fragrant Hills atau name cine nye 香山 (xiang shan)..yer laaa time tuh letih sbb baru lps main bola, so ingatkan dpt aaa guling2 kat sane..so, aku Johan,Fareez dan Ashraf gi laa sane dah diikuti juga oleh buat hati ku syg Nikon D300s ...x bleh tinggal tau!!! nnt mrajuk...bile sampai sane, x sangka plak, kat sane org nyer ramai sgttt..hishh pelik aa nape, ouhh rupenye2 ade festival daun merah..wahh tgk! cantik betul Allah atur kat aku..Alhamdulillah..ok tgk laa gmbr2 yer...


kat dpn pintu masuk


main guzheng 古镇


atas bukit..cantik pemandangan



tgh pnjat bukit


jakun tgk daun..hheheh

Thursday, November 4, 2010

Lepas exam punye cite

Assalamualaikum w.b.t....
maaf kpd pembaca-pembaca blog ku sekalian, sejak kebelakangan nih busy skit laaa...2minggu lps trip ke Henan utk tgk asal usul Kungfu Shaolin dan balik kene terus fokus exam Mid Sem...post utk trip ke Henan pun x tulis lagi , tunggu laa yer sbb slalu kalo gi trip nih byk skit nk kene mengarang..ambo x dop maso loni...busy skettt...insyAllah nnt ade mase free aku post laa yer...ok nih nk cite sbb kitorg dh hbis exam Mid Sem, so classmates ku ajak laa ramai2 gi mkn kat Indian Kitchen...skali skala kene ubah selera mkn gak..asyik mkn mknan china jer,kdg2 muak gak..huhuhuh so, tadi lps exam kitorg terus gi mkn tghari kat Indian Kitchen..kat sini jarak nyer dgn U aku dlm 30 minit aa naik teksi..huhuh x jauh pun...kitorg ajak aa laoshi baru kitorg nih sekali..heheh die mmg sporting aa, ok jer smua...dlu mase mula2 kenal, laoshi aku nih cam ,hmmm cmne ek nk ckp "nerd" bleh kot? (ampun cikgu) ..tp biase aa, pepatah Melayu ade mgatakan "tidak kenal maka tidak cinta" pepatah China pun ade gak (gi amik buku sbb lupe :D)...日久生情 (ri jiu sheng qing ) yg membawa maksud, sesuatu perkara itu, kadangkala ambil masa utk suka...heheh ok2, dah dah x mau hurai byk2, jom kite tgk gmbar!


nih laa die "Indian Kitchen"..kalo tgk btul2, itu ade tanda Halal tuh!

nih laa cikgu kitorg..name die Xu Xiao Feng 徐晓峰

nih juadah nyer...mkn buffet..1 kepale RMB43 = RM22...ok aa not bad aa kitorg duk situ melantak jer keje..siap ade yg tapau lagi..itu pun snyap2,takut kantoi..hahhah

nih laa kami student kelas "09 Malai A Ban"

gmbar khas buat mama n papa yg lame x tgk anakanda tersayang...heheheh

Saturday, September 25, 2010

lawatan Kerajaan Perlis

saye kembali lagi dgn cerita2 menarik die Beijing...Alhamdulillah time cuti 5 hari nih x sia2 nmpaknye...hari nih bertambah menarik lagi dgn kunjungan Kerajaan negeri Perlis Indera Kayangan..terima kasih kerana sudi mengunjungi BFSU...hhehehe so, name pun kerajaan, jadi msti laa org2 kenamaan yg dtg..jeng jeng jeng..best best..dgn aktiviti pada waktu petang , kami dikunjungi oleh Exco Agama Perlis yg diketuai oleh Mufti Perlis iaitu Dr Juanda Jaya dan turut bersama bekas Mufti Perlis iaitu Dr Mohd Asri Zainul Abidin . dan ahli2 Jabatan Agama Islam Perlis.Kedatangan mereka ini adalah utk mengadakan hubungan dgn persatuan-persatuan Islam di China dan juga mengadakan dialog bersama mereka...smbil2 tuh melawat laa kami yg berada di BFSU!! best!! aku cam biase aa, amik gmbar...ape yg bestnye, bile memegang DSLR, anda bebas kemana-mana utk mengambil gmbar..terima kasih kpd isteri tersayang D300s..i LovE u laarh! muah muah!



para penduduk BFSU yg lengkap baju kurung n melayu..

ehem!

Saudara Harith, mmberi sepatah 2 kata kpd tetamu2

amik gmbar dgn Dr.Asri

ini kelebihan jadi cemeraman, last2 dpt gmbar yg privacy dgn mufti2 nih :D

okeh nih part 2 plak : ini kitorg gi embassy utk dgr tazkirah dari mufti dan ade soal soal jwb..time tuh Raja Muda Perlis DYTM Tuanku Syed Faizuddin Putra Ibni Tuanku Syed Sirajuddin Jamalullail dtg mencermar duli..huish bahasa istana nih,"ampun tuanku" hahahah sbrnye tuanku ni seorg yg peramah, mase baginda mula2 masuk pun, aku mcm x tau itu Raja Muda..sgt laa sempoi orgnye..bleh buat borak2 lagi..hahah lps dgr tazkirah di embsy, kami dijemput ke rumah dato` duta utk sesi ucapan titah baginda..dan juga...mkn2..hahha jgn lupa part makan tuh..aku dari tghari tuh rase lapar walopun baru je lps mkn...


Raja Muda salam dgn pelajar2

Mufti2 memberi tazkirah

Y.A.B. DATO' SERI DR. MD ISA BIN SABU , Menteri Besar Perlis


Raja Muda bertitah


Raja Muda bergambar dgn rakyat jelata :D

i`m ready to eat...laparrr dah weyhhh

bersalam dgn MB Perlis

last but not least..me, Fayyadh Azmi with Raja Muda Perlis..kan aku dh ckp x rugi jadi cameraman sbb last2 dpt bergambar secara eksklusif..heheheheh Menjunjung Kasih Tuanku :D

** next?? sape plak yg nk dtg melawat BFSU nih yer :)

Sunday, September 19, 2010

kecek Jepunnn

kringgggggggggg (loceng bunyi)

ohio!!
ok ok hari nih start kelas bahase Jepunnn...wah wah sgt best...terjwblah persoalan ku nape kene blajar bhase jepun...cikgu ckp jepun n china nih ade "hubungan" dari semua segi..dari nk di tekankan lebih2 lagi dari segi tulisan..wah mmg pun, tulisan diorg nih mcm lebih kurang jer, cume sebutan jer lain...ok..maka bermula lah kelas jepun ku tadi...cikgu nye laki..pelik tul sem nih byk smua cikgu laki..tension aku...(disadvantage ni) jadi kelas tadi kitorg blajar aa sebutan nye.. 'a' 'i' 'u' 'e' 'o'...wah pronunciation die best gak, xde tone cam bhase china..tulisan die ade 2 jenis, hiragana dgn katagana...wahh korg penah tgk cacing x?? haaa tulisan nyer mcm cacing laa lebih kurang..huhuh cmne2 pun kene aaa hafal yer..heheheh tp ape2 pun, mmg enjoy laa blajar jepun nih..hehehh so, pas ni kami bukan sahaja boleh berbahasa China, malah boleh juga berbahasa Jepun..wah wah wah ini satu kebanggaan...x sia2 MARA hntar ke China nih (bodek Mara), Alhamdulillah...harap2 kelas nih berjalan dgn lancar!!! ting ting ting..time`s up...bye2




Wen Sensei

nih laa buku nyer...kuai le ri yu (bahasa jepun yg ceria)

tiru gaya cikgu utk pronounce bhse jepun..kene ade gaya beb, baru style :D
SELAMAT MAJU JAYA
GOOD LUCK
JIA YOU
GANBATTE
(4 bhse )